Verdens største vil ikke kjøpe elefanter

Verdens største rene Internett-konsulentselskap, MarchFIRST (gamle USWeb/CKS), er snart store nok, skal en tro Thomas Metz. Les digi.nos eksklusive intervju med MarchFIRSTs europasjef.

- Nå kommer murstein- og mørtelselskapene inn for fullt, formelig roper Thomas Metz til digi.nos utskremte, som møter en vital europasjef for det nye selskapet som vokser opp i kjølvannet av fusjonen mellom konsulentselskapet Wittman-Hart og Internett-konsulentselskapet USWeb/CKS.

Selskapet har vært gjennom en uoversiktlig stor mengde fusjoner og sammenslåinger, men er nå ved målet, skal man tro Metz rett.

- Dette er jo egentlig et produkt av at to selskaper slår seg sammen. To ulike kulturer som utfylte hverandre. Da satt vi med 17 kreative team eller områder. Disse rev vi ned fra det gamle selskapet og puttet i en haug. Det er fra denne haugen vi har skapt det nye selskapet: MarchFIRST, sier Metz.

- 1. mars ble avtalen mellom USWeb/CKS og Wittman-Hart sluttført. Derfor valgte vi det navnet vi har. Men det har også en annen betydning, nemlig at vi skal marsjere først. Vi skal være fremst, sier han.

Europasjefen forteller at det først er nå selskapene som tilhører "den gamle økonomien" begynner å våkne opp.

- Selskapene kommer til oss og ber om å få opp en webløsning så fort som overhode mulig. Nesten alle vil helst ha en internettløsning i går, sier Metz, som mener selskapene MarchFIRST konkurrerer med vil få problemer dersom de ikke kan tiltrekke seg de beste hodene. Selv synes selvfølgelig Metz at hans selskap er blant de flinkere i klassen i så måte: - Vi har greid å bygge opp en kultur i hver del, et community som folk kan utvikle seg i. Når vi ansetter studenter fra campus utenfor London Business School så merker vi at det er dette studentene vil ha, sier Metz.

Pål Roppen som leder MarchFIRST i Norden, sier til digi.no at organisk vekst er veien videre for selskapet.

- Vi skal gjøre kjøp. Men vi vil vokse smart og organisk. Vi vil ikke kjøpe elefanter, sier nordensjefen som mener det er viktigere å kunne skape gode team til kunden, ikke ha flerfoldige konsulenter som står oppå hverandre.

Det er musikk som klinger godt i Metz' ører:

- For en norsk bedrift som skal ha en løsning er det revnende likegyldig hvor mange konsulenter som jobber på saken. Det kundene bryr seg om er å få det verktøyet de trenger for å synliggjøre underliggende verdier i selskapet, angripe nye markeder og utvikle de eksisterende, kommenterer han.

- Vi kan dessuten gi den norske bedriften en bro til Silicon Valley, istemmer Roppen.

De to MarchFIRST-kollegene mener selskapet er godt posisjonert for å møte konkurransen fra dagens og morgendagens aktører:

- Det at vi har så mange kulturer i selskapet gjør oss sterk. Vi har strateger. Foruten store ressurser på den kreative siden kan vi også skilte med en betydelig teknisk kompetanse. Vi trenger ikke 2000 ansatte i Norge. Vi har de folkene vi trenger i USA, i Frankrike og andre steder. Jeg kan samle sammen et team med folk fra USA, Paris, London og Oslo på én dag. Da har jeg det teamet kunden trenger, sier Metz.

MarchFIRST ønsker også å spille en rolle som inkubator, både opp mot etablerte selskaper som vil gjøre nye og spennende ting på nettet, og gründerselskaper. Til dette har MarchFIRST gått i allianse med Credit Suisse First Boston om et venturefond på 50 millioner dollar som skal spyttes inn i diverse Internett-prosjekter.

MarchFIRST har, som så mange andre nettkonsulentselskaper, gjort det mulig for ansatte å investere i dette fondet og dermed muligheten til å være med på en del av oppgangen.

Om ikke lenge kan kanskje fondet få sin første, skikkelige kapitalinnsprøytning. Da skal nemlig nettjenesten Egg.com noteres på børs. Det er ventet at selskapet blir verdsatt til omlag åtte milliarder britiske pund, eller 100 milliarder norske kroner. Dette er en tjeneste USWeb/CKS har bygget opp sammen med den britiske banken Prudential.

Til toppen