Vesten forbigått av indisk ekspertise

Det begynte med de enkle og monotone oppgavene, men allerede nå er indernes spisskompetanse best, hevder Avanade.

Den indiske IKT-bransjen vokser i et forrykende tempo. Store internasjonale bedrifter og organisasjoner flytter oppgaver i store volum til India.

Det begynte med enkle og monotone arbeidsoppgaver som arbeidere i den vestlige verden ikke ville ha, eller var for dyre til å utføre. India har en enorm mengde kompetente IKT-arbeidere og de satser hardt på realfagsutdannelse i store kvanta.

Etter hvert som nær sagt alle har fått øynene opp for kostnadsbesparelsene og kompetansetilgangen ved å sette ut tjenester til India har prisene gått opp, men de ligger fortsatt et godt stykke bak prisen på tilsvarende kompetanse i de vestlige landene.

Nå vil prisene trolig stige enda mer fremover, i hvert fall for de mest kompetente medarbeiderne. For kort tid siden satt de virkelig gode stjernene fortsatt på kontoret i et av de vestlige landene, men også her kommer inderne i stor fart fremover.

– Mye av spisskompetansen begynner å sitte i India. Det er nytt. Slik var det ikke for tre år siden, sier Trond Moberg, leder av Avanade Norge til digi.no.

Moberg er sjef for norgeskontoret i et selskap som utelukkende fokuserer på å bygge løsninger med utgangspunkt i Microsoft-teknologier. Dette fokuset er naturlig, da programvareselskapet selv sitter med cirka en femtedel av det internasjonale selskapet. Resten eies av konsulentgiganten Accenture.

Selskapet har cirka 4 000 ansatte fordelt på 39 lokasjoner i 21 land. Lokal tilstedeværelse er viktig, men selskapet satser også hardt på å bruke sine ansatte på tre avdelinger rundt om i India. Der sitter det cirka 1 800 indere, alle sertifisert på Microsoft-teknologier.

Dette mener Moberg er viktig når de skal utføre prosjekter i Norge og andre land, enten det dreier seg om infrastruktur eller utvikling. Internasjonalt utgjør utvikling 70 prosent av oppdragene og infrastruktur 30 prosent. Virksomheten i Norge er i en såpass tidlig fase at det ikke blir helt meningsfylt å snakke om fordelingen.

– Volum konsentrert på et sted der de gjør samme type oppgaver flere ganger, skaper spisskompetanse, sier Moberg.

Han trekker frem Lotus Notes migrering som et eksempel på en prosjekttype der inderne kan stille med en spisskompetanse som ikke er tilgjengelig andre steder.

– Notes-kompetansen er ikke spesielt enkelt å finne i Norge og Norden lengre. Det er ikke så mange som vil jobbe med det, men det finnes det masse av i India, sier Moberg til digi.no.

På slike prosjekter blir typisk designet av Sharepoint-løsningen som skal erstatte Lotus Notes gjort i Norge, mens det å teste og implementere kan settes ut til India. Når alt så er klart, kan de norske konsulentene gjøre selve konverteringen av dataene i Norge, i trygg forvisning om at det er nøye testet og satt opp på forhånd.

I India har de også kommet langt på kvalitetssiden. Blant annet gjøres mye av utviklingen i henhold til en strengt dokumentert praksis.

– De gjør det med sertifisert CMM (Capability Maturity level) nivå 5, sier Moberg.

    Les også:

Til toppen