VG Nett fosser fra konkurrentene på allmennyheter på Internett.
Det er ikke lenger siden enn i august i fjor at redaktør Arne H. Krumsvik og Dagbladet:på nettet slo seg på brystet og skrøt at de for første gang var større enn erkerivalen lenger oppi Akersgata. Nå rekker verken Krumsvik eller Nettavisen-redaktør Odd Harald Hauge VGs multimediale sjef Frode Nielsen til knærne.
Ifølge Gallups WEB-Topp for første kvartal, som er basert på intervju med 9372 nettbrukere, kan VG Nett nå skilte med imponerende 401.000 ukentlige lesere. Tilsvarende tall for Nettavisen og Dagbladet:på nettet er henholdsvis 296.000 og 285.000.
På de øvrige plassene blant de allmenne nyhetstjenestene kommer Aftenposten (198.000), TV2.no (151.000), NRK.no (113.000), Bergensavisen (26.000), Bergens Tidende (23.000), Stavanger Aftenblad (19.000), Adresseavisen (18.000) og Fædrelandsvennen (11.000).
Blant de internasjonale tjenestene som er med i Gallup-undersøkelsen, topper ikke uventet søkemotoren AltaVista.com suverent med 553.000 ukentlige lesere, med Yahoo! som en god nummer to med 379.000 ukentlige lesere.
DinSide - som foruten å drive nettauksjon også skriver forbrukerrettet stoff om bil, økonomi og data - topper blant de norske fagavisene på nett, med pene 100.000 ukentlige lesere. Publikasjonen du leser nå, internettavisen digi.no, er nest mest lest med 62.000 ukentlige lesere. IT-avisen er sammen med Stavanger Aftenblad den eneste som går tilbake på kvartalsstatistikken. Øivind Robbestads NettMagasinet.no er den publikasjonen som vekker minst interesse blant leserne av fagaviser på nett.
Ikke uventet er det SOL (Scandinavia Online) som troner øverst på popularitetsbarometeret blant de norske nettportalene. 475.000 ukentlige lesere er milevis foran NettGuiden.no som får registrert 89.000 ukentlige lesere på WEB-Toppen for første kvartal.
I Gallups generelle kommentarer til kvartalsstatistikken opplyses det at den ukentlige dekningen for nettstedene i snitt øker med tolv prosent. Bare to av de 17 nettstedene som er med i undersøkelsen viser nedgang i ukentlig lesertall fra fjerde kvartal i fjor til første kvartal i år. Den daglige dekningen for nettstedene øker i snitt med 31 prosent. Siden den daglige bruken ikke øker noe særlig, er det slik at de som er på nettet bruker nettstedene oftere.
Gallups WEB-topp | Antall ukentlige lesere | |
1. kvartal 1999 | 4. kvartal 1998 | |
INTERNASJONALE TJENESTER | ||
AltaVista.com | 553.000 | - |
Yahoo! | 379.000 | 351.000 |
ALLMENNE NYHETSTJENESTER | ||
VG Nett | 401.000 | 349.000 |
Nettavisen | 296.000 | 273.000 |
Dagbladet:på nettet | 285.000 | 260.000 |
Aftenposten | 198.000 | 180.000 |
TV2.no | 151.000 | 109.000 |
NRK.no | 113.000 | 108.000 |
Bergensavisen | 26.000 | 21.000 |
Bergens Tidende | 23.000 | 21.000 |
Stavanger Aftenblad | 19.000 | 23.000 |
Adresseavisen | 18.000 | 17.000 |
Fædrelandsvennen | 11.000 | 11.000 |
PORTALER | ||
SOL | 475.000 | 437.000 |
Nettguiden | 89.000 | - |
FAGAVISER PÅ NETT | ||
DinSide | 100.000 | 72.000 |
digi.no | 62.000 | 46.000 |
IT-avisen | 58.000 | 59.000 |
NettMagasinet.no | 36.000 | - |
ANDRE TJENESTER | ||
JobShop (arbeidsformidling) | 75.000 | 67.000 |
Gule Sider | 74.000 | 54.000 |