Gaute Munkeby tror de store konsulentselskapene vil slite med en lite fleksibel kostnadsstruktur og utfordringer med å tilpasse seg markedet under finansuroen.

- Vi er små og fleksible

Små konsulentselskaper vokser i krisetider når kundene blir mer opptatt av enkeltpersoner.

Finanskrisen sprer uro også i IT-bransjen, men de små synes å ha gode tider. En kostnadseffektiv organsiering med mindre adminsitrative utgifter gir resultater.

Rett før jul skrev digi.no om det lille konsulentselskapet Amende som trosser finansuroen og dobler staben.

SenseIT er et annet lite konsulentselskap som nå opplever frisk vekst. Administrerende direktør Gaute Munkeby startet opp selskapet i 1998 og drev det alene fram til 2006. I dag har konsulenthuset vokst til sju konsulenter, men stopper ikke her.

- Vi skal ansette mellom fire til sju flere hoder i 2009, sier Munkeby til digi.no.

Han jobbet tidligere som konsulent i Andersen Consulting og er nå i godt selskap med seks andre erfarne konsulenter som kommer fra de store konsulenthusene som TietoEnator, Avenir, Sirius, daVinci, Accenture og Computas.

- Mange kunder setter pris på at vi tar med oss den metodikk, struktur og erfaring vi har tilegenet oss i de store konsulenthusene, samtidig som vi er små og fleksible, sier Munkeby.

Han erfarer ofte at kunder er mer opptatt av å engasjere enkeltpersoner med spisskompetanse og som kjenner deres virksomhet fra tidligere oppdrag og ikke minst har vist leveranseevne, enn hvor de er ansatt.

- Det gjør at mindre selskaper i en del sammenhenger mer naturlig plukker de rette personer fra ulike firma for å sette sammen et best mulig team som passer det enkelte oppdrag, enn større konsulenthus som har behov for å finne nye oppgaver til konsulenter som går ledige i egne rekker, hevder Munkeby.

Sense IT opplever nå så sterk etterspørsel etter tjenester innen dokumenthåndtering og elektronisk samhandling i offentlig sektor at de har behov for å øke staben. De to siste årene har SenseIT vært listet opp på Dagens Næringslivs Gaselle-liste og doblet omsetningen for andre år på rad.

Til tross for at IT-selskapet er lite har det likevel ikke hindret SenseIT i å vinne store rammeavtaler med blant annet Oslo kommune, NAV, Statens legemiddelverk, Kirkerådet og Lånekassen.

- Mindre konsulentselskaper kan drive mer kostnadseffektivt. Vi sitter ute hos kundene og henter inn kompetanse enten fra de store eller fra nisjeselskaper ved behov. Skal vi arrangere seminarer leier vi heller lokaler i sentrum, sier Munkeby.

Han mener dette er en arbeidsform som passer et mindre selskap. Samtidig som man kan se hva de andre i selskapet jobber med og følgelig løpende kan bidra i de andres prosjekter på en effektiv måte til det beste for kunden.

Han tror de store konsulentselskapene vil slite med en lite fleksibel kostnadsstruktur og utfordringer med å tilpasse seg markedet under finansuroen.

Paradokset er at de samme selskapene som lever av å hjelpe andre næringer i hvordan de kan bli fleksible og raskt kunne tilpasse seg endringer i markedet, selv er begrenset i stand til å implementere dette i egen organisasjon, sier han.

Effekten av finanskrisen kan være at en ser en ny type konsulentfirma som enten er mindre og mer spisset kompetansemessig eller en annen kostnadsstruktur som gjør at en står mer rustet mot svingninger i markedet enn hva man kanskje er i dag.

Munkeby trekker analoger til bilbransjen som har vært tvunget til omstillinger i «krisetider» der kun de som har hatt evne til å tilpasse seg omgivelsene har overlevd samtidig som det har dukket opp nye samarbeidskonstellasjoner som har hatt evne til å tilby produkter som etterspørres til en akseptabel kostnad.

Til toppen