Vi har ikke bruk for raskere linjer

Teleselskapene løfter stadig farten på linjene, men beholder prisen. Men det er tjenester, ikke økt fart, vi trenger.

Bredbåndsmarkedet er i kraftig ubalanse om dagen. For å opprettholde sin omsetning, men krige om kunde, løfter stadig ADSL-leverandørene farten, men prisene forblir de samme.

Det mest ekstreme eksempelet på denne utviklingen kom i Danmark i går: TDC dobler farten til alle sine ADSL-kunder, men gjør ingen ting med prisen. Alternativet hadde vært å halvere prisen.

Å løfte farten er en enkel løsning for bredbåndselskapene, for det er billig. Linjene og utstyret er det samme, det er bare å endre innstillingene. Og trafikken i leverandørens nett øker neppe så mye. For de færreste belaster linjene hardere selv om de får økt farten noe særlig over kanskje 1 eller 2 Mbit.

Jo, det vil alltid være unntak og noe som har glede av høyere hastigheter. Men den store utfordringen som bredbåndsbransjen nærmer seg er mangelen på ekte bredbåndstjenester - tjenester som egentlig krever noe mer enn en 1 MBit-linje.

Det store problemet i bredbåndsmarkedet er at brukerne får raskere og raskere linjer, men innholdsleverandørene løfter ikke kapasiteten sin. For kraftigere servere er dyrt og mye av innholdet på Internett deles ut gratis med annonser.

Situasjonen er fremdeles derfor den samme som har vært lenge: Video leveres stort sett i fyrstikkeske-vinduer.

På fildelingsnettene er situasjonen også mye den samme, hverfall de åpne nettene. Et eksempel på situasjonen: En markedssjef hos en bredbåndsleverandør jeg kjenner bruker Bittorrent og Linux-distribusjoner til å teste farten på sine linjer. Dette er de eneste filene som utnytter linjene helt - ISO-filene på 650 MB er såpass store og er spredd til så mange servere/brukere at 2 og 4 MBit-linjer utnyttes.

Det finnes også andre eksempler, men de er unntakene - de fleste av oss har ikke bruk for ADSL-linjer på 3 eller 4 MBit i sekundet - til dagens Internett-bruk.

For behovet vårt er ikke jevnt økende slik leverandørene liker å gi inntrykk av. Det øker i stedet i trappetrinn. Det er med når vi skal ta i mot betalt TV og video-innhold at vi trenger vesentlig bedre linjer.

Og her er står utviklingen nesten stille. Telenor og Nextgentel tilbyr video, men utvalget er lite og filmene kommer sent. Også TV over bredbånd er så vidt kommet i gang.

Bredbåndsleverandørene har derfor et stort press på seg - om ikke lenge vil kundene begynne å si nei takk til raskere linjer og prispresset vil øke dersom man ikke får på plass nye tjenester.

Til toppen