Steve Outing er prosjektleder for den tredje undersøkelsen i Eyetrack 2004. Eyetrack-undersøkelsene er nettmedienes viktigste referanseramme for å avsløre hva lesernes øyne faktisk gjør når de leser.
Undersøkelsene avdekker hvordan leserne navigerer rundt på nyhetssider. Er layouten på hjemmesiden effektiv? Hvilke effekter bør framgå på websiden i forhold til titler? Når passer det med multimedia? Er annonsene plassert hensiktsmessig for å få oppmerksomhet? Slike er blant de mange spørsmål som blir belyst i undersøkelsen.
Poynter Institutes Eyetrack III 2004 har allerede rukket å skape debatt blant norske nettredaktører og nettjournalister. I 2000 slo undersøkelsen overraskende fast at folk som sitter foran en skjerm faktisk leser teksten før bildene på en nyhetsside på nett.
_logo.svg.png)

Nå har Institutt for Journalistikk invitert Steve Outing til Oslo for å forklare resultatene av undersøkelsen.
I Eyetrack III undersøkelsen, er 46 mennesker blitt observert i en time mens deres øyne følger websider og multimediainnhold.
Her er noe av resultatene:
- Øynene fokuserer først i den øvre delen av venstre side, deretter beveger det seg mot høyre.
- Øynene dras først mot dominerende titler, deretter bilder.
- 20 av 25 store nyhetssider plasserer bilder i øvre venstre felt.
- På nyhetssider blir lesere først dratt mot logo, og deretter overskrifter i øverste venstre felt.
- Små skrifttyper oppmuntrer til å lese mer nøyaktig, mot store skrifttyper som gir mer overfladisk skanning.
- Når overskriften er i fet skrift, vil overskrift og tekstballong få samme fokus.
- Er overskriften større enn tekstballongen på en separat linje, vil overskriften få større oppmerksomhet enn tekstballongen.
- Undertitler kan gå på bekostning av oppmerksomhet på tekstballonger.
- Av 25 nyhetssider, bruker rundt 20 prosent små bilder på sine hjemmesider.
Les også:
- [18.05.2000] Blikket avslører deg