JUSS OG SAMFUNN

- Vi må ha flere e-ID løsninger

Det er tryggest for brukeren, mener Katarina de Brisis i FAD.

Katarina de Brisis, seniorrådgiver FAD
Katarina de Brisis, seniorrådgiver FAD Bilde: regjeringen.no
12. feb. 2009 - 12:53

Mange har stilt seg spørsmålet om det er nødvendig med enda et nytt nasjonalt ID-kort.

Den statlige eID-løsningen MinID er autentiseringsteknologien som skal brukes mot offentlige tjenester og tjenesteportalen MinSide.

Fornyings- og administrasjonsdepartementet (FAD) er ansvarlig for samtrafikken og utrullingen av felles offentlig elektronisk ID. Foreløpig er bare 800.000 tilknyttet tjenesten.

– Det skal være et utvalg av ulike elektroniske ID, men vi snakker ikke om 60 løsninger. Poenget er å bli kvitt pin-kode-kaoset. Det har med sikkerhet og valgmulighet for brukeren å gjøre, sier seniorrådgiver Katarina de Brisis i FAD til digi.no.

På slutten av 2010 har Justisdepartementet varslet at det nasjonale ID-kortet skal være klart for produksjon. Man ser for seg en produksjon i 2011 på 20.000 kort i første omgang. Kortet anslås å koste 340 kroner.

I tillegg har norske brukere id-løsninger som BankID for sikker pålogging til banktjenester og Buypass for norske tippekunder og spill for internett som alle tilfredsstiller de strengeste krav til sikkerhet.

Andre typer ID-kort kan for eksempel være jobb-kortet som man bruker til å identifisere seg på jobben ved ankomst og tilgang til arbeidsdokumenter.

Det nasjonale ID-kortet kan brukes fysisk som et forenklet pass når man er på reise i Schengen-området.

Brisis ser også for seg at samordnede id-løsninger på sikt kan løse passord-kaoset på nettet. I dag er internett invadert av ulike passord og brukernavn til ulike tjenester. Spesielt ser man en oppblomstring på identifisering til sosiale medier.

Også private aktører jobber med en løsning på dette. Microsoft har blant annet en såkalt Card Space-løsning knyttet til smartkort som gir mulighet for ulike pålogginger.

For at løsningen skal være interessant må både infrastruktur og tjenester være til stede. FAD har fått kritikk for at utrullingen har tatt lang tid.

– Når etatene ruller ut nye tjenester ser vi for oss langt flere brukere i 2010, sier Brisis.

For at løsningen skal være interessant må både infrastruktur og tjenester være til stede. FAD har fått kritikk for at utrullingen har tatt lang tid.

Det er i dag 85 ulike statlige og kommunale tjenester.

Potensialet for brukere av MinID er alle over 15 år som i prinsippet er 3,6 millioner nordmenn.

De fleste bruker i dag tjenesten til innlevering av selvangivelsen eller å sjekke tjenester mot kommunen, som om man har fått barnehageplass eller se prosessen i en byggesøknad.

Den statlige eID-løsningen har fått i gang samarbeid med en rekke offentlige aktører. Det er DIFI som er ansvarlig for hele eID- utviklingsprogrammet med driftsansvar for den felles infrastrukturen.

Feide er med i dette samarbeidet. MinID og Feide er basert på samme internasjonale standard for utveksling av autentiserings- og autorisasjonsdata, Feide kan altså kobles mot MinID. Slik at for eksempel en elev som er allerede er innlogget på MinSide eller andre tjenester som bruker MinID kan gå til en Feide-tjeneste uten å måtte logge inn på nytt.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess

Brønnøysundregistrene er ansvarlig for Altinn-portalen og Skatteetaten har en distribusjonsrolle for MinID.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra