Vi prater stadig mindre i røret

Taletrafikken minker, selv om det er blitt langt billigere å ringe.

Fra 2001 til 2002, var volumet på taletrafikken i Norge ganske stabil, så begynte den å falle. Og det går stadig raskere nedover, ifølge Post- og teletilsynets statistikk.

Antallet trafikkminutter har falt 20 prosent, fra rundt 15 milliarder første halvår 2001 og 2002, til rundt 12 milliarder første halvår i år.

Mobiltrafikken øker stadig, men trafikken over fastnettet synker langt raskere. Andelen trafikk fra mobiltelefoner har økt fra 20,2 til 26,7 prosent siden i fjor.

– Nedgangen skyldes nok e-post. Jeg tror dessverre ikke folk går oftere over gata for å prate, sier direktør i Post- og teletilsynet, Willy Jensen.

Han kunne lagt til SMS og lynmeldinger, slik som MSN Messenger, til listen over teknologier som erstatter tale. En god del meldinger, som tidligere ville blitt til telefonsamtaler, sendes nå som SMS og MMS. Dette markedet har nemlig økt med 28 prosent siden i fjor, til 2,44 milliarder meldinger i første halvår, hvorav 2,17 milliarder var SMS.

Den dårlige nyheten for mobilselskapene er at inntekt per kunde nå er fallende. Tidligere vokste den, fra 1 433 kroner i første halvår 2002 til 1 466 i 2003 og 1 479 i 2004. Inntekt per kunde er nå under 2002-nivået, med 1 432 kroner i inntekt per kunde.

Nedgangen skyldes prisfall. Siden første halvår 2002 har operatørenes inntekt per samtaleminutt gjennomsnittlig gått ned fra 1,47 kroner til 1,19 kroner, og per SMS har prisen falt langt mer, fra 75 øre til 42 øre i samme periode.

Lynmeldinger kan komme til å erstatte enda flere tale-samtaler fremover, og hvis tjenesten blir populær på mobil, kan volumet av SMS komme til å bli truet. Det samme gjelder prisen.

Jensen mener det er gøy at prisen går ned, og hevder mobilselskapene kan dra nytte av det også. Han påpeker at antallet samtaleminutter per fasttelefon fremdeles ligger skyhøyt over bruken av hvert mobilabonnement. Det er nå 4,8 millioner mobilabonnementer i Norge, mer enn dobbelt så mange som de 2,1 millionene som har fasttelefon. Men fastlinje står likevel for nesten fire ganger så mange taleminutter.

– Det er en betydelig forskjell på fast- og mobilbruk. Dette bør gi et vekstpotensial for mobilbransjen, sier Jensen.

Forskjellen i bruksmønstre skyldes trolig at mobiltelefoni fortsatt er langt dyrere enn fasttelefoni, og at folk dermed tar mest korte samtaler på mobilen. Dette kan tyde på at folk fremdeles har mye usagt som de kan komme til å ytre over mobilen hvis prisene faller.

Til toppen