Juss og samfunn

Viasat dropper lokkepriser

Forbrukerombudets advarsel har fått også Viasat til å endre sin markedsføring.

digi.no omtalte tidligere denne måneden Markedsrådets forbud om å markedsføre mobiltelefoner og mobilabonnementer med lokkepriser som er langt under det kundene faktisk må betale. Dette fordi gebyrer og faste kostnader i bindingstid kommer i tillegg.

    Les også:

Nå følger Markedsrådet opp prinsippet overfor hele ekom-bransjen, og har sendt ut varsel om innskjerping av reglene til alle leverandører og forhandlere av mobiltjenester, fasttelefoni, kabel-TV og parabol, bredbånd og IP-telefoni.

Forbrukerombudet varsler i et brev datert 16. desember at mobilforhandlerne har i overkant av to måneder på seg til å endre markedsføringen sin. Fra og med mars 2005 vil ombudet slå ned på denne typen ulovlig markedsføring.

Nå bekrefter også Viasat, en av Norges største leverandører av parabol-TV, at de vil slutte å markeds­føre seg med lokkepriser som ikke viser produktets egentlige kostnad. Selskapet gir etter for kravet fra Forbrukerombudet om å ilegge Viasat et tvangsgebyr dersom selskapet ikke endret praksisen sin.

Forbrukerombudet har i lengre tid forhandlet med Viasat for å få selskapet til å fokusere på den totale minsteprisen i prismarkedsføringen sin, inkludert alle typer avgifter og alle kostnader i bindingstid. Viasats prismarkedsføring har til nå gjort det veldig vanskelig for kundene å vite i forkant hva de faktisk skulle betale for parabol fra Viasat.

Forbrukerombudet har også vært i forhandlinger med Canal Digital, den andre store aktøren på parabol-TV i Norge, om den samme problemstillingen. Canal Digital har bekreftet at de innretter prismarkedsføringen sin etter Forbrukerombudets krav om å oppgi total minstepris.

I høst vedtok Markedsrådet at det i prismarkedsføring av sammensatte varer og tjenester skal fokuseres på tilbudets totale minstepris. Det holder ikke lenger å si at en vare eller tjeneste koster kroner 1 eller lignende, dersom dette tilbudet forutsetter at kundene forplikter seg til andre kostnader ved å slå til på tilbudet.

Nå skal forbrukeren få vite hele den samlede kostnaden, med både etableringsgebyr, fakturagebyr, faste månedsavgifter og andre kostnader ferdig summert og inkludert i totalprisen.

- Dette skal gjøre leverandørene minst like synlig som de andre priselementene for ikke å bryte loven, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra