Trondheim (NTB-Skjalg Fremo): Forbrukerombudet vil ha lovregler som setter klarere grenser for barns muligheter til å kjøpe og betale tjenester med mobiltelefon og på internett.
Justisdepartementet og Forbrukerombudet tar sikte på å drøfte denne saken på et møte i september, som ledd i departementets arbeid med revisjon av vergemålsloven, får NTB opplyst.
Forbrukerombud Bjørn Erik Thon skriver i et brev til Justisdepartementet at ombudet får mange klager fra foresatte som reagerer på at deres mindreårige barn har brukt flere hundre kroner over mobilabonnementet, uten foresattes viten og vilje.
_logo.svg.png)

Forstår ikke
Ofte er disse pengene brukt i ulike internettspill, på nettsteder der det er gratis å melde seg inn og delta, men der det må betales for tilleggstjenester. Fire slike nettsteder blir navngitt i brevet.
Andre eksempler gjelder mobile innholdstjenester der leverandører tilbyr både enkelttjenester og abonnementstjenester. Også her nevnes fire leverandører spesielt, og problemet beskrives slik:

«Ofte har den mindreårige ikke forstått at han/hun ved å sende inn en bestilling ikke har kjøpt en enkelttjeneste, men meldt seg på til et løpende abonnement, som kan koste opptil kr. 90 i uken, og løper til det blir sagt opp. Videre er det ofte separate abonnement for forskjellige typer tjenester, slik at en mindreårig som har forsøkt å bestille én ringetone og ett bakgrunnsbilde, ender opp med to løpende abonnementer. Da sier det seg selv at beløpene kan bli høye», skriver Forbrukerombudet.
– Faller i fisk
Thon gjør oppmerksom på at dersom den foresatte sidestilles – istedenfor å være avtalepart – ved inngåelse av avtale om mobilabonnement for barn, da virker ikke kontrollmekanismer tilknyttet sperring og beløpsbruk.
Følgen av dette er at «mange av de resultater som har blitt oppnådd for å trygge barns bruk av mobiltelefoni faller i fisk», heter det i brevet.
Bjørn Erik Thon oppfordrer Justisdepartementet til klargjøre hvor grensene går, for å løse det han anser som «de største forbrukerutfordringene vi står overfor» når det gjelder barn og unge i dag.
Les også:
- [10.08.2009] Ett av tre skolebarn har mobiltelefon
- [29.01.2009] Mange klager på tele og bredbånd
- [12.08.2008] Ombud vil ha iPhone fra flere enn Netcom
- [29.07.2008] Ombud gransker norske nettsteder
- [28.07.2008] Klager mot SMS-reklame
- [14.05.2008] Vil ha strengere lov mot telefonsalg
- [04.04.2008] Stopper Telenor-kampanje for andre gang
- [26.03.2008] Forbrukerkamp mot useriøse SMS-lån