Bedriftsteknologi

Vil begrense bindingstid for mobiltelefoner

Forbrukerombudet vil begrense bindingstiden for avtaler om abonnement ved kjøp av mobiltelefon.

17. sep. 2003 - 09:11

Forbrukerombudets undersøkelser viser at mobiloperatører krever opptil 18 måneders bindingstid ved kjøp av såkalte subsidierte telefoner.

Forbrukerombudet mener at mobilkunder ikke kan forutse "trender teknologisk utvikling eller egne behov" for mer enn ett år av gangen, og ber nå mobilselskapene om å kutte ned på bindingstiden, skriver Aftenposten.

Telenor Mobil må tåle den sterkeste kritikken fra Forbrukerombudet, med en bindingstid på 18 måneder, mens NetCom med ett års bindingstid slipper unna.

Begge selskapene får likevel påpakning for sine høye oppsigelsesgebyrer ved brudd på bindingstiden. Forbrukerombudet mener dette gebyret skal gjenspeile operatørens faktiske tap.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Tekjobb-Indeksen 2025
Les mer
Tekjobb-Indeksen 2025
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra