BEDRIFTSTEKNOLOGI

Vil beskytte telekunder bedre

Forbrukerrådet vil ha bedre beskyttelse for telekunder som får skyhøye regninger.

29. sep. 2003 - 15:34

I et høringsnotat til Samferdselsdepartementet skriver rådet blant annet at alle kunder må få automatisk sperre mot tvilsomme internettoppkoblinger og sextelefoner, teleselskapene må få plikt til å varsle kunden tidlig ved unormalt høyt forbruk av teletjenester og kunden må få begrenset sitt tap selv om han kan klandres for misbruk,.

- Forbrukervernet er får dårlig i dag, fastslår jurist Paal Bjønness i Forbrukerrådet overfor Dagsavisen.

Han viser til hvor lett det er å pådra seg store telefonregninger, delvis uten å være klar over det. Forbrukerrådet kjenner til at kunder er avkrevd opp mot 100.000 kroner fra teleoperatøren sin uten at det er gitt noen form for varsel om det unormalt store forbruket.

Pressetalsmann Dag Melgaard i Telenor er ikke enig i begrensningene som rådet ønsker. Riktignok har Telenor stengt enkelte numre til sextelefoner i utlandet som påførte kundene store utgifter, men Telenors holdning er at alle linjer i utgangspunkt skal være åpne.

Telenor har heller ikke særlig sans for at byrden ved misbruk av telefonen skyves over fra kunde til operatør.

- Jeg synes det blir å frata enhver kunde ansvar for egne handlinger. Vi er klare på dette punktet: En regning kunden selv har påført seg må han eller hun betale, sier Melgaard.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.