Vil bli rik på Blackberry i Norge

Norske Trigcom håper salget av Blackberry vil nå samme høyder som i USA.

I oktober lanserte Telenor Push-mail for bedriftsmarkedet. Tjenesten kan sammenlignes med Blackberry som i USA har vært en kjempesuksess siden den ble lansert i 1997. Med en Blackberry i hånden har næringslivet kunne ta med seg en mobil e-postleser som støtter det som kalles «push»-basert epost synkronisering, i mange år.

Blackberry har lenge ledet an i en rekke av de store internasjonale markedene. Ved å levere sikker e-post-teknologi til mobil har Blackberry sikret seg 6,5 millioner brukere i USA, Sør-Amerika, Asia og Europa.

Nå er suksessen videreført til Norge, og det er det norske selskapet Trigcom som introduserte BlackBerry i fjor høst.

    Les også:

Ifølge presseansvarlig Tom Bøe i Trigcom har selskapet over 200 bedriftskunder. Foreløpig tilbys modellen 8700g, som i tillegg til push-mail har alle de vanlige mobiltelefonfunksjoner og Internett-tilgang. Den har også sikker tilgang til andre bedriftsinterne systemer gjennom BlackBerrys systemløsninger. 8700-modellen koster 6.237 kroner, mens den andre modellen Blackberry Pearl koster 4.750 kroner.

Bøe mener både e-postfunksjonen og sikkerheten er bedre hos orginalen i forhold til Telenors push-mail.

Han vil ikke svare på hvor mange enheter eller hva selskapet så langt har omsatt, men forteller at Trigcom håper å ri på den samme suksessen som USA, Canada og England. Han legger til at pågangen har vært over all forventning, og at merke har høy kjendisfaktor.

Det er spesielt innen finansverdenen, kjendisverden og blant toppolitikere Blackberry brukes.

- Alle som betyr noe i USA bruker Blackberry, fra personer fra Det hvite hus, CIA og til Madonna, forteller Bøe.

Han hevder Blackberry er det eneste sivile telefonsystemet som er NATO-godkjent.

Abonnementet koster 99 kroner i måneden, og med 5 MB datatrafikk 139 kroner i måneden. Bruken av Blackberry her i landet forutsetter at man bruker Trigcom som mobiloperatør. Man vil da få et eget mobilabonnement og nytt SIM-kort fra dem, men ringer og kommuniserer i Netcoms mobilnett.

Trigcom har 30 ansatte, og har foreløpig bare Norge som marked.

Foreløpig har Trigcom fokusert på Blackberry mot bedriftsmarkedet, men Bøe forteller at det framover vil bli gjort tiltak også mot privatmarkedet.

Til toppen