Teamet bak Forlaget Propell poserer fornøyd etter å la lansert sin tjeneste til markedet denne uken. Om de vil lykkes er underordnet, mener digi.nos redaktør. - Det viktigste er at noen forsøker. På bildet fra venstre: Daglig leder Per Harald Borgen, praktikant Tobias de Graaf, produsent Dag von Krogh Bunkholt og utvikle Sindre Aarsaether. (Bilde: Forlaget Propell)

Vil de lykkes?

Lurer du på hvorfor oppstartsmiljøene er viktige? Les dette.

KOMMENTAR: Denne uken lanserte det lille oppstartselskapet Forlaget Propell en fin tjeneste for alle som har barn: Et slags Spotify for barnebøker. Tanken er at man får tilgang til en stadig voksende katalog av barnebøker gjennom nettbrettet mot å betale en fast sum i måneden.

Jeg traff på forlaget Propell første gang under en fest i Oslo i vinter. De var også med i en sak jeg skrev om finansiering av oppstartselskaper. Da hadde selskapet litt problemer med å skaffe kapital til å gjøre løftet som tirsdag kunne lansere.

Det dreier seg om en liten gjeng som ikke har sin basis i den etablerte forlagsbransjen, men håpet er å levere en så god underholdningspakke rettet mot småbarnsforeldre at de får nok inntekter til å dekke kostnadene, utvikle tjenesten videre og til sist hente ut utbytte for innsatsen.

Sigvald Sveinbjørnsson er redaktør i digi.no.
Sigvald Sveinbjørnsson er redaktør i digi.no.

De driver på siden av det etablerte. Bøkene lages av illustratører på den andre siden av jordkloden. De har selv skapt teknologien som sørger for at appen er brukervennlig og god.

Da vi besøkte selskapet i fjor vinter satt de på et lite kontor i gründerkollektivet Mesh. Siden har de flyttet til et annet kontorkollektiv hvor andre oppstartbedrifter holder hus. De tre grunnleggerne har ofret mye for å etablere tjenesten – og skape noe selv. Så mye at kortsiktig økonomisk vinning ikke er en motivator.

De har sett en mulighet i markedet som følge av et voldsomt taktskifte i teknologien: At nettbrett er blitt allemannseie og at man (takket være digitaliseringen) kan få innholdet produsert til en langt lavere penge enn før.

Det er en drøss med slike oppstartselskaper. Selv var jeg så heldig å være dommer på Startup Weekend tidligere i mai. Dette var et arrangement hvor 13 lag fikk en helg på seg til å komme opp med en forretningside, som skulle beskrives, valideres og så langt som mulig bli satt ut i live.

Oppstartmiljøet i Norge er voksende, og forholdsvis vitalt. Men de klager alltid om at det er for lite kapital og at det er mange hindringer i veien. Jeg har aldri forsøkt meg som gründer, men kan forstå frustrasjonen som oppstår når ideen er på sitt beste – men kontoen er tom. Uansett har mangelen på kapital en god side: Det tar effektivt knekken på prosjekter som ikke har livets rett. Men blir det for vanskelig, for risikabelt, vil heller ikke gode prosjekter få sjansen.

Propell står bak noe av det mest spennende som har skjedd i norsk forlagsbransje på lenge. Jeg håper virkelig de får det til og at gründerne vil se tilbake på prosjektet som en suksess. En ting er jeg sikker på: Et tradisjonelt forlag ville ikke fått til det Propell-teamet, med svært små midler, har klart å få til. De hadde ikke engang tenkt seg noe slikt. Hele ideen til Propell utfordrer papirforlagenes forretningsmodell, og om den lykkes kan de rammes hardt.

Innovasjon kommer fra utkanten, fra der man ikke har noe å tape men alt å vinne. I et land hvor det er kø ut av byene torsdag ettermiddag (fordi alle vil på hytta før køen starter) sier det seg selv at man ikke vil få all verdens innovasjon og nyskapning.

Men det er stadig flere miljøer som dukker opp. Miljøer som vil gi gründere med lite annet enn en idé og en bærbar pc et sted å være. Dess lengre køen opp til hyttefeltene blir – dess viktigere er disse miljøene.

Om Propell lykkes eller ikke er egentlig ikke så viktig - det viktigste er at de prøver.

Siden det er torsdag så kan jeg kanskje si god helg?
P.S: Om du lurte på hvem som vant Startup Weekend? Jo – denne tjenesten: Drooodle.

Til toppen