TELEKOM

– Vil du ha 800 døde på samvittigheten?

Säpo presser teleoperatørene til å utlevere data.

Teleoperatører blir truet av svensk sikkerhetspoliti hvis de ikke gir automatisk tilgang til kundens bruk av mobiltelefon og internett.
Teleoperatører blir truet av svensk sikkerhetspoliti hvis de ikke gir automatisk tilgang til kundens bruk av mobiltelefon og internett. Bilde: Kristoffer Thessman
17. des. 2013 - 10:18

Det kommer fram i et innslag som tirsdag skal sendes i programmet Ekot på Sveriges Radio. Blant dem som har følt seg presset, er toppsjefen i det svenske selskapet Bahnhof, Jon Karlung. Han har selv gjort opptak med skjult mikrofon under møtet med Säpo.

– Nå smeller det

Når Karlung stiller spørsmål ved om Säpo virkelig må ha direkte tilgang til hundretusener av svenskers aktivitet på mobiltelefon og internett, får han dette svaret:

– Vi mistenker et terrorangrep i Stockholm sentrum og får inn informasjon som gjør at det er verdifullt for oss å eliminere. Og dette får vi fredag kveld klokka 20 utenom kontortid. Svaret, med manuell håndtering, innebærer at vi får leveransen mandag formiddag. Da smeller det i Stockholm sentrum med 800 døde, sier Säpos signalstrategiske rådgiver Kurt Alavaara.

Blir presset

Flere teleoperatører har fortalt om lignende press. Blant annet har de fått beskjed om at de løper terroristenes ærend hvis de ikke leverer ut opplysninger. Samtidig blir de lovet at kundene aldri vil få greie på at de samarbeider.

Tele2s sjefjurist Stefan Backman bekrefter overfor TT at selskapet er blitt presset.

– Absolutt. Og det er direkte ubehagelig for oss, som forsøker å ta kundenes integritet på alvor, å bli utsatt for slikt press fra svenske myndigheter, sier Backman.

Han sier at Säpo også i andre saker har brukt en lignende retorikk, og han er spesielt kritisk til Säpos argument om at kundene ikke vil få vite noe.

Ifølge juristen ville kundene ha vært de første som fikk vite det hvis Säpo ble gitt det han kaller «en motorvei» inn til selskapets system.

– Ubehagelig

Professor i kriminologi, Janne Flyghed, har lyttet gjennom de i alt fire timer lange opptakene. Hun mener at teleoperatørene åpenbart blir utsatt for press.

- Det føles litt som man holder på med en stor markedsføringskampanje. Man må få igjennom dette, og her opererer man både med løfter og delvis med trusler for å få disse operatørene til å gå med på dette. De blir åpenbart presset. Det føles ubehagelig å høre på denne type kommunikasjon, sier Flyghed til Ekot. (©NTB)

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.