Vil du ikke klikke, så må du

Turoperatøren Vingreiser prøver ut nye og utradisjonelle bannerannonser hvor nettbrukeren blir tvunget inn på annonsørens prisbelønte nettsider. - Jeg kan skjønne at folk føler at dette er noe helt nytt, sier butikksjef for Internettbutikken til Ving Norge. Aftenposten vurderer hva de skal gjøre med annonsen.

Reiseoperatøren Ving Norge har med en kontroversiell bannerannonse skapt oppmerksomhet om sitt nettsted og frustrasjoner fra nettbrukere. En annonsekampanje som startet i flere nettmedier fredag ser ved første øyekast ut som en helt vanlig bannerannonse. Og det er den også i flere av nettmediene.

Men i Aftenposten er annonsen litt annerledes. Drar man markøren over bannerannonsen, kommer det et vindu opp hos leseren; "Kun få plasser igjen!" Eneste valgmuligheten man har, er å klikke "OK", en handling som sender deg direkte til nettstedet til Ving Norge. Samme annonse på DinSide og Nettavisen har ikke samme "tvangsfunksjon".

I Aftenposten er redaktør Terje Avner knapp med kommentarene til at denne annonsen figurerer på deres sider.

- Jeg har ingen annen kommentar enn at vi ser på den annonsen i dag, etter å ha fått klager, sier Avner.

- Hvor mange henvendelser har dere hatt?

- Vi har hatt nok henvendelser til at vi vil vurdere annonsen i dag, sier Avner til digi.no.

- Dere hadde ikke etiske betenkeligheter med annonsen?

- Det vet jeg ikke, jeg ser aldri alle annonsene før de legges ut, sier han.

Butikksjef for Internettbutikken til Ving Norge, Petter Haugen, forsvarer denne type bannerannonser, som han hevder er i bruk i Europa.

- Vi kjører ikke hardt trykk på denne annonsen, som er et prøveprosjekt ut dagen. Annonsen har gått i tre-fire dager, og er en helt ny type bannerannonsering. Denne typen er i bruk ute i Europa, men så vidt meg bekjent har ingen forsøkt seg på det her i landet ennå. Vi skal sette oss ned i løpet av dagen med Aftenposten og oppsummere erfaringene med annonsen. Dette er helt nytt både for oss og Aftenposten, sier Haugen.

Han forteller videre at de har merket en økning i bestillinger i den korte tid annonsen har vært operativ.

- Vi har faktisk merket en økning i bestillinger, men det er litt tidlig å trekke noen konklusjoner, sier Haugen, som ikke har etiske betenkeligheter med denne type bannerannonser.

- Dette er helt legitime annonser, men vi har ikke kjørt dem hardt. Vi tar den av nå for å se hva slags tilbakemelding vi får. Jeg kan skjønne at folk føler at dette er noe helt nytt og er markedet helt negativt, er det ikke sikkert vi fortsetter senere. Hittil har vi fått tre-fire e-post fra folk som ikke liker annonsemåten, og det er jo veldig få. Vi hadde egentlig regnet med mer negativ e-post, sier Haugen til digi.no.

Det har siden juni i 1998 vært mulig å bestille billetter på Vings nettsted, og siden den gang har trafikken blitt firedoblet.

- Gjennomsnittet de siste dagene har ligget på rundt 50-60 bestillinger per dag, og det er omsatt reiser for 10 millioner kroner gjennom nettet siden oppstart i juni. Og kurven peker bare en vei. Vi regner med å omsette for 30 millioner kroner innen utgangen av det første året, sier Haugen.

Trafikken på nettstedet har vært så eksplosiv at statistikkserveren har falt ut.

- Akkurat nå har trafikken vært så stor at statistikkserveren har falt ut, men gjennomsnittet har ligget på rundt 5.000 unike IP-adresser besøkende per dag, sier han.

Tidligere denne måneden ble Ving Norge kåret til Norges beste reiselivsmarkedsfører i kategorien Internett-tjenester. Det var HSMAI (Hospitality Sales & Marketing Association International) som sto for prisen.

Ving har satt seg mål for hvor mye av bestillingene som skal komme via nettet, men har tatt med i betraktningen at Internett fremdeles er et nytt medium.

- I løpet av par års tid regner vi med at ti prosent av salget vil komme fra Internett. Vi er jo som resten av Internett-Norge på babystadiet, derfor er det vanskelig å tallfeste ambisjonene. I utgangspunktet er dette tallet realistisk, men ingenting ville glede oss mer om det ble mer enn dette, sier han.

Til toppen