Vil erobre Europa med internasjonale proffer

Mini Jakobsens overgang fra Sportsprofiler til Sportsmail skaper overgangsproblemer. Men Spray-eide Sportsprofiler svarer med en kryssfinte og hyrer inn Liverpoolspiss Robbie Fowler for å skåre i England. Og nå står resten av Europa og Asia for tur.

Sportsprofiler har hatt avtale med en rekke norske fotballspillere siden 1998 og har fungert som samleside for spillernes egne hjemmesider. Sider som blir mer og mer sitert i avisenes egne sportsspalter.

Nå skal endel av spillerne ha meldt overgang til selskapet Sportsmail, som med nettstedet football247.com skal bringe spillernes hjemmesider til fansen.

Som spiss for avhopperne står venstrevingen Mini Jakobsen som satser på å tjene enda mer penger på det nye prosjektet, melder Dagbladet.

Selskapene har kranglet om de attraktive spillerne, men Sportsprofilers talsmann sier til digi.no at de velger å se framover heller enn å gå i skyttergravene. Gründer i Sportsprofiler, Kjetil Siem, opplyser til digi.no de har store planer om utvidelse:

- Vi har bygd en tilsvarende tjeneste i Tyskland som går på nett onsdag, og vi har avtaler med 30-40 av de beste spillerne i Bundesliga. I tillegg skal Siem & co lansere Sportprofiler i England om en måneds tid, med blant andre en tungvekter som Robbie Fowler på laget.

Selskapet, som har svenske Spray som hovedaksjonær, skal også satse i Asia:

- Vi skal i møte med et Hong Kong-firma ikveld hvor vi forhåpentligvis får underskrevet avtale om oversettelse av Sportprofilers sider til mandarin, kantonesisk, koreansk og japansk, sier Siem til digi.no.

Sportsmail på sin side skal lansere nettstedet football247.com førstkommende søndag, i et samarbeid med BSkyB. Her skal spillerne få sine egne sider, og i tillegg skal de, ifølge redaktør Mini, få betalt hele 25 øre 'per klikk' som den snart pensjonerte fotballspilleren formulerte det til VG.

Gründer og forretningsutvikler Claes Hansen vil ikke bekrefte summen og vil heller ikke si noe om hva Mini kan ha ment med den heller uklare termen 'klikk', men forsikrer at prosjektet skal bli lønnsomt for spillerne.

- Spillerne som har sider hos oss skal få 70 prosent av fortjenesten i selskapet, og i tillegg blir det adgang til å reservere opsjoner. Vi mener vi bygger et nett for spillerne, slik at deres merkevare ikke brukes til å tjene penger for andre, sier Hansen til digi.no.

Hansen sier at Sportsmail tidligere var i en samarbeidsavtale med Sportsprofiler, men at han ikke oppfatter det som om de har drevet muldvarp-virksomhet, noe de er blitt beskyldt for.

- Det er delvis sant at vi bruker deres konsept, men vi har i tillegg e-post og hjemmesider og andre tjenester.

Kjetil Siem er diplomatisk om det hele:

- Vi vil ikke ha polemikk rundt det at noen tar en idé og bruker den til å konkurrere med oss. Vi oppfatter vår tjeneste som ekstremt innholds-sentrert, mens Sportsmail ser ut til å skulle ha e-handel og mye annet i tillegg. Det er et bikkjeslagsmål rundt satsingen på sports-portaler akkurat nå, og vi var forberedt på konkurranse, sier han til digi.no.

Til toppen