Vil fange folk i Filmweb

Endelig kommer filmbransjen skikkelig på IT-kartet med et nytt selskap de kaller Filmweb AS. Etablering av et eget nettsted er mål nummer 1.

Filmweb AS er på jakt etter en daglig leder som kan være med å bygge opp et nettsted som kan fungere som en felles møteplass for filmfrikere. Bak selskapet, som ble etablert i slutten av juli, står Norske Filmbyråers Forening, Kommunale Kinematografers Landsforening og kinoene i Bergen og Trondheim.

Filmweb AS har en startkapital på tre millioner kroner og skal fungere som film- og kinobransjens IT-selskap.

Selskapets styre ledes av Stein Sandvik som også er sjef for de kommunale kinoene i Bergen.

- Vi satser på å etablere både et kommersielt nettverk hvor publikum kan kjøpe billetter via web, og et nettsted for folk som er spesielt filminteresserte. Det viktigste blir å etablere et miljø for kino- og filminteresserte og skape en kanal der kundene våre kan kommunisere med oss, sier Sandvik.

Han ser for seg at de på sikt kan etablere et intranett for de profesjonelle i bransjen hvis selskapets konsept blir en suksess. Foreløpig mangler blant andre Oslo-kinoene for at nettverket skal bli komplett, men selskapet er da også foreløpig i startfasen.

- Vi jobber seriøst med samarbeidspartnere. Samtidig er det viktig at organisasjonen faller på plass og i så måte må vi få ansatt en daglig leder, sier Sandvik. Det er ingen hvem som helst han satser på å hyre inn: Personen må ha erfaring fra markedsorientert virksomhet, kjennskap og kunnskap om film - pluss erfaring fra bruk av moderne IT-verktøy.

Sandvik har skyhøye ambisjoner også når det gjelder selve webstedet; det skal bli en av Norges best besøkte internettadresser.

- En hoveddel av kinopublikum ligner på dem som ferdes på nettet. Målgruppen er ungdom i alderen 15-25 år. Jeg regner med at de kanskje vil betale litt mer i gebyrer ved å bestille billetter over web hvis de kan få ekstra opplevelser ved å gå inn på internettstedet, sier han.

Sandvik tenker seg derfor å legge inn filmsnutter, kjendisinformasjon og andre saker som kan heve verdien på nettstedet.

Til toppen