Vil friste forbrukere med «Lenovo»-PC-er

Hanne Klausen skal balansere mellom «IBM» til bedriftene og «Lenovo» til forbrukerne.

Den kinesiske PC-produsenten Lenovo ble en internasjonal gigant da de kjøpte IBMs PC-divisjon i 2005.

I vestlige land har kinesiske Lenovo hittil hovedsakelig solgt PC-er til forretningsmarkedet under varemerket «IBM». Nå vil selskapet gå inn i forbrukermarkedet for PC-er i Norge og andre vestlige land med varemerket «Lenovo», heter det i en pressemelding.

I løpet av året og neste år venter selskapet å lansere de første produktene.

Administrerende direktør Hanne Klausen i Lenovo Norge er tilbakeholden på spørsmål fra digi.no om når vi kan forvente Lenovo-PC-er til det norske markedet.

– Vi vil avvente hvordan vi skal gjøre fremstøt globalt for å danne egen forbrukerdivisjon, og bygge opp land for land, sier Klausen til digi.no.

I første omgang skal selskapet opprette en egen forbrukerenhet for vestlige land, ledet av styreformann Yang Yuanqing. Dette er foreløpig Tyskland, Østerrike og USA.

Lenovo er allerede markedsleder i Kina, Sørøst Asia og India mot forbrukermarkedet, og Norge vil ta i bruk de erfaringer som er gjort her.

Lenovo Norge vil tilby både kvalitets PC-er, slik forretningskunder får i dag, men også rimelige PC-er.

– Vi tar sikte på å levere hele produktspekteret, framholder Klausen.

I følge IDC vil forbrukermarkedet i utviklede markeder som det vesteuropeiske øke med 8,1 prosent i volum de neste tre årene.

Lenovo har slitt med å få kontroll med driften. Tallene for regnskapsårets tredje kvartal viser et overskudd på 57,7 millioner dollar, en oppgang på 23 prosent fra samme kvartal året før. Omsetningen endte på 4 milliarder dollar.

Til toppen