Vil gå med overskudd i siste minutt

Nettreisetjenesten Lastminute.com har kuttet hardt ned på sine internasjonale ambisjoner. Nå skal det tidligere så høytflyvende selskapet bli lønnsomt - i siste minutt.

Lastminute.com har blitt betegnet som ett av de sprøeste Internett-eventyrene i England, som til gjengjeld har hatt mye suksess.

Men suksessen har for det meste vært på brukersiden, ikke finansielt. Selskapet har tapt penger i et rasende tempo. Mye av tapene kan tilskrives de enorme planene for internasjonal ekspansjon som selskapet hadde lagt.

Nå har selskapet tatt konsekvensene av at markedet og virkeligheten ikke ser helt lik ut som tidligere. Selskapet skal bli lønnsomt, fort.

Dette skal skje ved at all fokus legges til de tre hovedområdene Storbritannia, Frankrike og Tyskland. Virksomhetene i Italia, Spania, Nederland og deler av Skandinavia skal kutte kostnader med 50 prosent. Dette skriver den britiske avisen The Guardian.

Analytikere avisen har snakket med mener at den nye strategien kaster lange og dystre skygger over selskapets planer om å lage en pan-europeisk reisetjeneste.

Markedet har en oppfatning om at selskapet tjener 95 prosent av pengene i nettopp Storbritannia og Frankrike.

Til toppen