I en børsmelding fra Schibsted heter det at Freetrax nå blir en redaksjonell partner på nordisk nivå, og de to partene påstår at avtalen gjør Freetrax til Nordens største digitale distributør av musikk.
- Vi får en vanvittig distribusjon som vil merkes over natta, sier Kilevold i børsmeldingen.
Administrerende direktør i PAN SOL, Kirsten Idebøen sier at man i tiden som kommer vil se store, strukturelle endringer i handelsnæringen, og at musikknæringen ikke vil være et unntak.
- MP3 er et av de mest populære områdene på nettet i øyeblikket. Vi er meget tilfredse med å kunne tilby våre brukere denne tjenesten, samt å være på eiersiden i en betydelig nordisk aktør innen dette markedet, sier Idebøen i børsmeldingen.
Freetrax ble opprettet i september i fjor, og i sentrum av konseptet står MP3-teknologi. Artistene får selv bestemme hvor mye brukerne skal betalt for låtene som blir lagt ut, samtidig som nettbrukerne styrer hvilke artister de ønsker å ha med videre på listene gjennom å lytte og laste ned låtene.
SOL kjøper 20 prosent av aksjene i Freetrax mot en distribusjonsavtale om profilering og eksponering gjennom forside- og musikksideannonsering. SOL betaler også for aksjene gjennom å bidra med "noe driftskapital" som det heter i børsmeldingen.
Freetrax var nominert til digi.no prisen "Årets Nykommer 1999", men måtte sammen med Screen Media ta til takke med andreplassen etter HEP AS og deres produkt iFinger.