Ved hjelp av smartmobiler med NFC-støtte og ShareKey-løsningen til Fraunhofer SIT, kan elektroniske dørnøkler distribueres ved hjelp av MMS eller e-post. (Bilde: Fraunhofer SIT)

Vil gjøre mobilen til et nøkkelknippe

NFC egnet til langt mer enn bare kontaktløs betaling.

Den kortrekkende kommunikasjonsteknologien NFC (Near Field Communication) begynner oppnå et visst moment. Mengden av mobiltelefoner som støtter NFC begynner å bli stor, og langt flere vil nok komme til i år. Men foreløpig har nok de færreste funnet noe særlig å bruke NFC-funksjonen til.

Så langt har de NFC i stor grad blitt omtalt i forbindelse med berøringsfri betaling – i noe mindre grad som teknologi for overføring av data mellom enheter med NFC-støtte eller for lesing av elektroniske billetter.

Men flere driver med forskning og utvikling innen nye bruksområder. Tilgangskontroll for forbrukere er blant disse.

Fraunhofer Institute for Secure Information Technology (SIT) i Darmstadt, Tyskland, skal under CeBIT-messen som arrangert i begynnelsen av mars i Hannover, Tyskland, presentere en løsning som kalles for ShareKey, som er en utvidelse av visse nøkkelapplikasjoner som allerede finnes til smartmobiler.

– Grunnleggende tilbyr ShareKey to nye funksjoner. Brukere kan fjernutstede digitale nøkler og tildele disse nøklene visse brukertillatelser. For eksempel kan jeg gi bygningsinspektøren tilgang til leiligheten min i en kort periode, slik at han kan åpne døren for å lese av gassmåleren mens jeg er på jobben, forklarer Alexandra Dmitrienko, forsker ved Fraunhofer SIT, i en pressemelding.

– Løsningen er basert på moderne sikkerhetsteknologier og kan enkelt integreres inn i eksisterende tilgangskontrollsystemer, sier Dmitrienko.

De elektroniske nøklene sendes av ShareKey direkte til brukerens mobiltelefon, enten som en MMS eller som en e-post med en QR-kode som vedlegg.

For å bruke ShareKey kreves det en mobil med NFC-støtte, som brukes for å overføre data når mobilen holdes noen centimeter fra låsen.

Ifølge Fraunhofer SIT skal de elektroniske nøklene være godt beskyttet mot skadevare og ikke-autorisert tilgang. Dette oppnås ved at det tas i bruk teknologier som oppbevarer sensitive data adskilt fra andre data og applikasjoner. Fraunhofer SIT nevner i den forbindelse selskapet BizzTrust-løsning, som digi.no tidligere har omtalt.

– Selv om noen hacker seg inn i denne kommunikasjonen (mellom mobilen og den sentrale servere, red. anm), er det umulig for ikke-autoriserte personer å få tilgang til den digitale nøkkelen. Dette skyldes at det å åpne døren krever informasjon som oppbevares både i det krypterte symbolet som er sendt til brukeren, og i applikasjoner som er installert på deres smartmobil, forklarer Dmitrienko.

Hun ser også for seg andre bruksområder for ShareKey enn å låse opp inngangsdøren til boliger. Hun mener at teknologien også vil være egnet i forbindelse med utleveringsstasjoner for pakkepost, hotellrom og som en del av ordningen for bilkollektiver.

– Trenden mot en «shareeconomy» vil dra nytte av videre utvikling av denne teknoligien, avslutter Dmitrienko.

Det å bruke NFC i forbindelse med romnøkler på hoteller, er ikke helt nytt. Clarion Hotel Stockholm testet ut dette i samarbeid med blant annet VingCard Elsafe i 2010. En evaluering av pilottesten finnes her. VingCards Signature RFID-serie med hotellåser er nå klargjort for NFC. Videoen nedenfor viser hvilke fordeler dette kan gi.

Fraunhofer SIT er heller ikke de eneste som leker med tanken om å bruke NFC og mobiltelefoner i forbindelse med biler.

Åpne bildøren til en Hyundai med en NFC-telefon
Åpne bildøren til en Hyundai med en NFC-telefon Bilde: Hyundai Motor UK Ltd.
Qi-basert lading i en 2013-utgave av Toyota Avalon Limited.
Qi-basert lading i en 2013-utgave av Toyota Avalon Limited. Bilde: Toyota Motor Sales, U.S.A., Inc.

Rett før jul kunngjorde Hyundai at selskapet har demonstrert en løsning hvor NFC-teknologien brukes til å låse opp og igjen biler. Når man legger mobilen i midtkonsollen, vil den ved MirrorLink-teknologien sørge for at bilen velger riktig brukerprofil. I første omgang dreier det seg om innstillinger i «infotainment»-systemet, slik som radiokanaler. Men innen dette kommer på markedet, kan også slik som innstillinger for føresetet og sidespeilene være med. Dette skjer samtidigsom at mobilen lades trådløst, trolig med Qi-teknologien som allerede støttes av flere mobiler og en rekke andre produkter. Hyundai venter at teknologien vil bli produksjonsklar i 2015.

Toyota skal forøvrig tilby en bil med støtte for Qi allerede i år.

    Les også:

Til toppen