Vil ha smartere norsk e-handel

Forskningsrådet sponser et prosjekt for å lære norske bedrifter å ri to hester, e-handel og butikk.

E-handel hos tradisjonelle bedrifter og butikkjeder vokser for tiden. Flere bedrifter har kommet på banen og fått et oppsving. Det er også konklusjonen i en undersøkelse Peder Inge Furseth ved BI har gjennomført. Den viser at 11 bedrifter han studerte, hadde en gjennomsnittlig vekst i internettomsetningen på 50 prosent fra 2003 til 2004.

Furseth mener norsk netthandel nå i stor grad har blitt bra, men det er fremdeles mange utfordringer for bedrifter som vil kombinere butikk og nettsalg. Derfor har han fått tre millioner kroner fra PULS-programmet i Norges Forskningsråd for å lage en treårig studie og komme med råd.

Norli, XXL, SAS Braathens, Vinmonopolet, Colorline, Fotoknudsen, Spaceworld, DNB NOR og Trumf er med på prosjektet. Alle bedriftene selger varer eller tjenester over nettet.

– Mange har nå etablert en internettkanal, men sliter nå med å finne formelen for hvordan de skal komme videre, sier Furseth.

Han skal etter planen lage årlige rapporter i 2006, 2007 og 2008, der erfaringer fra deltagerne skal gjøres tilgjengelig for andre bedrifter.

– Resultatene skal være nyttige for bedrifter, som praktiske verktøy. Vi skal identifisere problemene og finne ut hvordan man kan løse dem sammen med bedriftene, sier han.

Furseth mener bedriftskulturen kan være et stort problem.

– Det er viktig å få en aksept for internettkanalen. De ansatte i butikkene må klare å se på kundene som «vår kunde» uavhengig av kanal, ikke som sine egne kunder som internettkanalen kan komme til å stjele, sier han.

Til toppen