Vil ikke dele ut informasjon til kundene

Skandiabanken er tappet for penger, men vil ikke dele ut informasjon som kunne hjulpet kundene.

Hittil har fisking og tapping bankkontoer stort sett vært et problem i USA og England, men de siste månedene har det dessverre også blitt et problem her i Norden.

Like før jul ble 10-15 norske kunder i DnB Nor eller Sparebank 1 forsøkt tappet eller tappet for et mindre beløp.

Og tidligere i dag ble det kjent at minst 250 Nordea-kunder er tappet for penger. I begge tilfeller har politiet eller bankene delt ut informasjon om den spesfikke teknikken som er benyttet for å hjelpe sine kunder.

Med et navn på trojaneren eller hackerprogrammet som er brukt kan kunder av banken scanne sine maskiner og være sikre på at de ikke er infisert. I tillegg understreket DnB/Sparebank 1-innbruddene før jul nok en gang behovet for å oppdatere Windows - svindlerne benyttet seg av et hull Microsoft tettet i april i fjor.

Men Skandiabanken vil ikke gjøre det samme etter innbrudd som ble kjent i deres nettbank i forrige uke. Fire svenske kunder og en norsk kunde er blitt tappet for et ukjent beløp er det eneste Skandiabanken vil ut med.

digi.no bad om å få oppgitt hvilken spesifikk sikkerhetstrussel som klarte å tappe deres norske - og svenske - kunder for penger. Men Skandiabanken sier nei.

Det er derfor ikke mulig å si om trussel fremdeles kan ramme andre kunder eller hvordan kunder kan sikre seg, eventuelt kan sjekke sine maskiner for å se om de er utsatt.

- Vi synes ikke det er hensiktsmessig å fortelle om enkelttrusler, sier Johnny Anderson, informasjonssjef i Skandiabanken til digi.no. Vi tar det fulle ansvaret for sikkerheten i nettbanken og kompenserer kunder for eventuelle tap, er hans forklaring.

Han peker til Skandiabankens generelle oppfordring til sine kunder om å skru på sikkerhetsfunksjoner og holde operativssystem og spionvern oppdatert.

Til toppen