Simon Sumstre har sammen med Noorit Larsen og Arngrim Ytterhus gått inn for å lage verdens beste søketjeneste for film. Håpet er å bli en ledende big data-leverandør til alle verdens filmtjenester. (Bilde: Per Ervland)

Vil revolusjonere film-søk

Norsk oppstart har tagget tusenvis av filmer.

Du har lyst å se en film, men finner ikke ut hva du har lyst å se. Det enorme utvalget gjør det umulig å velge. Kjenner du deg igjen?

Det norske oppstartsselskapet Filmgrail har i ett år jobbet med en søkemotor for film som skal gjøre det lettere å finne den riktige filmen i virvarret. Alle de store streamingselskapene har i dag tunge algoritmer som skal hjelpe deg å finne filmer du kanskje vil like. Men gjengen bak Oslo-selskapet Filmgrail mente at ingen var gode nok.

Simon Strumse, Noorit Larsen og Arngrim Ytterhus gikk derfor grundig til verks.

– Vi satt oss i brukernes sted og laget et verktøy som er såpass grunnleggende at alle forstår det, men også så fleksibelt at de mest ihuga filmnerdene vil få noe ut av det, sier gründer Simon Strumse til digi.no. Tjenesten er ennå ikke lansert, men vi fikk en demonstrasjon av løsningen slik den virker i dag.

– Problemet i dag er ikke at det mangler filmanbefalingsmotorer. Problemet er at de har for dårlige data, sier Strumse. Og data er nøkkelordet her. Filmgrail har hyret ett team med 15 personer som sitter i Russland. De har så langt sett seg gjennom 3.000 filmer. De har tagget hver eneste film slik at antall action-scener, romantiske scener osv. er tatt med og kan kvantifiseres og måles. Alt legges inn i databasen og gjøres søkbart.

På den måten skal brukeren lett kunne finne frem til filmer basert på ti kategorier. Skal man ha en film med litt romantikk, mest action og som samtidig skal være trist, så kan man justere søkeparameterne og få opp en rekke forslag (se illustrasjon under).

Via kontrollpanelet kan du enkelt justere for hvilke type film du vil se. Så langt er 3.000 filmer tagget, men antallet vokser raskt. Selskapet regner med å måtte ha 20.000 titler i boks ved en europeisk lansering.
Via kontrollpanelet kan du enkelt justere for hvilke type film du vil se. Så langt er 3.000 filmer tagget, men antallet vokser raskt. Selskapet regner med å måtte ha 20.000 titler i boks ved en europeisk lansering. Bilde: Skjermdump

Ambisjonene er klare: Filmgrail vil tilby sin base som et API (programmeringsgrensesnitt) til aktører som for eksempel filmstrømme-tjenester. Strømmetjenestene er avhengig av å gi sine brukere stadig mer relevante søketreff. Netflix har sågar investert enorme summer i avanserte algoritmer som skal foreslå filmer du vil se. De jobber også med en lang rekke andre funksjoner som skal sørge for at brukerne enklest mulig finner den mest passende filmen.

– Vårt mål er å bli «big data» på film og bli et stoppested for alle som driver på med, eller er interessert i film, sier Strumse. Målet er å få den samme posisjonen som The Echonest har i markedet for musikk. De leverer dataene som leverer anbefalingstjenester til aktører som blant annet Spotify.

Så langt har selskapet brukt en halv million kroner, men har et budsjett på tilsvarende en NAV-app (1,5 millioner kroner) for 2013. Dette er midler fra gründerne selv, samt noe støtte fra Innovasjon Norge. Selskapet sitter hos StartupLab i forskningsparken, noe Strumse sier har vært svært viktig for utviklingen.

Selskapet er i disse dager på jakt etter mer kapital for å sikre finansiering av det neste steget. De er i samtaler med flere av de største norske strømmetjenestene for øyeblikket, og regner med å lansere med en av dem til høsten. Deretter er målet en europeisk ekspansjon.

En beta-versjon av filmsøketjenesten skal være klar i løpet av sommeren. Du kan registrere deg på denne siden for å holde deg oppdatert.

Til toppen