Vil samle alle jentene i IT-bransjen

Leder for Od@-nettverket, Anne Catherine Gretland, erfarer at IT-kvinner strømmer til nettverket.

I går samlet Od@-nettverket over 200 kvinner fra IT-bransjen på Frogner kino for en motivasjonsdag for IT-kvinner.

Kvinner er som kjent i fåtall i en mannsdominert IT-bransje, men de kvinner som er der trives faktisk godt har nettverket funnet ut.

Od@-nettverket ble etablert våren 2006 i etterkant av en undersøkelse rundt trivsel i bransjen. Nettverket har som mål å øke andelen jenter som søker seg til IT-relaterte fag og øke andelen kvinner i bransjen generelt og spesielt i ledende stillinger.

I dag har nettverket 434 medlemmer, og har vokst 200 prosent i 2007.

- Vi forsøker nå å kartlegge hvor mange kvinner det faktisk er i IT-bransjen og får hjelp av IKT-Norge til det, sier Gretland til digi.no.

En tredel av medlemmene jobber som ledere og en femtedel er konsulenter. 10 prosent jobber som henholdsvis programvareutvikler, rådgiver, markedsfører eller selger. Av medlemmene som jobber som ledere er 14 prosent avdelingsledere, 34 prosent prosjektledere, 8 prosent administrerende direktører, 11 prosent teknisk sjef og 12 prosent markeds- og produktsjef.

40 prosent av medlemmene jobber i en av disse bedriftene: Accenture, Microsoft Norge, Telenor, Objectware, Computas, Crayon, Software Innovation, ErgoGroup, Elan IT, Avenir, SAP Norge, Steria og WM-data.

Gretland forteller at et av de områdene som nettverket framover vil ha fokus på er nettverksbygging for kvinner.

En fersk undersøkelse avdekker nemlig at selv om flere kvinner anser nettverksbygging som meget viktig for å lykkes profesjonelt, er det likevel et gap mellom teori og praksis. 79,1 prosent av kvinnene i undersøkelsen mener nettverksbygging er avgjørende for suksess. Likevel er det bare 52,1 prosent av de samme kvinnene som anser seg selv som gode på relasjons- og nettverksbygging.

- I juni vil vi ha et eget seminar på dette med en kvinnelig karriererådgiver som skal få fram konkurranseånden og lære oss til å bli flinkere til å profilere oss mot omverdenen, sier Gretland til digi.no.

Til toppen