BEDRIFTSTEKNOLOGI

Vil skrelle vekk Flash fra mobilsider

Norske bMenu drar til USA og håper å omsette for en halv milliard i året.

2. sep. 2010 - 09:37

Det mangler ikke på ambisjoner når norske bMenu i høst åpner kontor i USA. Gründer Bjørn Holte setter seg på flyet til New York om en drøy uke.

Flash på iPhone er en nøtt de håper å løse.

Men først:

Innen fem år er målet å selge konvertering av nettsider til mobilutgaver til 75.000 bedrifter. Med en snittpris på 99 dollar i måneden håper det Oslo-baserte IT-selskapet å sikre seg en årsomsetning på over en halv milliard kroner.

Overfor digi.no innrømmer Holte at dette er et hårete mål, men noe de tar sikte på.

- Så gjelder det å nå så langt som mulig. En stor del av omsetningen regner vi med at vil komme gjennom partnere, for eksempel større nettkataloger, sier han.

bMenu-gründer Bjørn Holte går over dammen og satser i USA.
bMenu-gründer Bjørn Holte går over dammen og satser i USA.

Produktet heter bMobilized og baserer seg på egenutviklet og patentert teknologi. Den samme teknologien ligger til grunn for selskapets mobilportal og verktøylinje for nettlesere som begge tidligere er omtalt på digi.no.

bMobilized er en «Software as a Service»-løsning der kunden skriver inn eget domene og får en mobilutgave automatisk generert.

- Det som er unikt med løsningen er at det ligger mye intelligens bak. Vår leveranseavdeling er automatisert. Vi skiller ut design og hele menystrukturen til nettstedet. Deretter definerer vi hva som er innhold. Dette klippes ut og alt sammen tilpasses til en dynamisk mobilversjon.

- Dette fungerer vel bare for enkle nettsider uten avanserte transaksjoner og funksjoner?

- Det som mangler i versjonen vi lanserer nå er en serverside javascriptmotor. Den mangler også konvertering av Flash. Vi kommer senere med en javascriptmotor som gjør at du kan kjøre avanserte script og prosesser på serveren, akkurat som Opera Mini.

- Det samme gjelder Flash. Vi ønsker å bli det første selskapet som løser Flash på iPhone, sier Bjørn Holte.

Apple har som kjent avvist Adobes multimedieformat på sine mobile enheter. Dette regner bMenu å omgå ved hjelp av konvertering av formatet til en kombinasjon av bilder og Javascript.

Holte understreker at dette er på et prøvestadie, og at Flash for dem uansett bare er ett element av nettstedet de konverterer.

Det er med andre ord lenker, navigasjonsstruktur og eventuelt tekstbasert innhold de vil konsentrere seg om i denne sammenhengen, ikke video.

- Hvor langt unna er dere å knekke Flash-nøtta?

- Jeg håper dette blir en julegave til folket. Vi jobber med en løsning, men må gjennom en del forskning for å få det helt ferdig.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA

Henter inn penger

bMenu ble startet i 2005 og har venturefondet Alliance Venture i ryggen. Selskapet har 12 ansatte og gjennomfører nå en emisjon for å satse i utlandet.

Tidligere Schibsted-direktør Birger Magnus går inn som styreleder i bMenu, og til sammen sprøytes det inn 16,2 millioner kroner inn i frisk kapital gjennom blant annet Investinor, Alliance Venture og selskapets ansatte. Kapitalutvidelsen priser bMenu til 50 millioner kroner, ifølge Finansavisen.

bMenu omsatte ifjor for om lag to millioner kroner, og har rundt 50 større norske nettsteder på kundelisten, inkludert Startsiden, Vinmonopolet, Amnesty, Hafslund og Storebrand.

Det finnes rundt 10-15 ulike nettjenester som tilbyr noe av det samme som bMenu gjør med sin konvertering av nettsider til mobilutgaver, påpeker Holte. Han mener at ingen av konkurrentene gjør dette på samme måte som dem.

- Ingen av dem har venturekapital eller intelligens bak løsningene sine.

bMenu-gründeren hevder at kunder opplever opptil ti ganger trafikkøkning på mobilversjonen av nettsidene sine som følge av deres produkt.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra