Dyneløfting: Slik markedsfører Oslo-bedriften Seo Media sin nye tjeneste. (Bilde: Selskapet)

Vil spre møkk på Google

Selger drittpakke for å sverte konkurrenter.

Oslo-selskapet Firstrank AS kom i fjor i søkelyset med sine påstander om at de kunne skjule negativ omtale i søkemotorer.

digi.no avslørte den gangen hvordan straffedømte og bedrifter med et frynsete rykte ble forsøkt «renvasket» i Google. Mot en rund sum lovet selskapet å dytte uønsket innhold nedover i trefflistene.

Firstrank AS har siden byttet navn til Seo Media AS, men selger fortsatt den samme kontroversielle tjenesten, som presseforbundet og fageksperter har kalt uetisk, komisk og med metoder som «står til stryk».

Firstrank AS har skiftet navn til Seo Media AS, men selger fortsatt en kontroversiell tjeneste for manipulering av søkeresultater.
Firstrank AS har skiftet navn til Seo Media AS, men selger fortsatt en kontroversiell tjeneste for manipulering av søkeresultater. Bilde: Per Ervland

Graver fram møkk

I disse dager markedsfører selskapet et nytt tilbud via epostkampanjer og nettstedet UseriøseKonkurrenter.com, der konseptet er snudd på hodet.

Denne gangen vil de manipulere negativt innhold oppover i Googles trefflister. Både om personer og bedrifter.

«Er du lei av at en eller flere av dine konkurrenter ødelegger for deg i markedet med å drive useriøst. Eller har du andre grunner til å ønske å belyse negative fakta for folk eller sluttbruker på forsiden av Google på bestemte søkeord?», oppgir de på nettsidene.

Kunder blir lovet full konfidensialitet og et oppdrag som beskrives med følgende kulepunkter.

  • Vi fremhever negative omtale rundt dine konkurrenter på alle søkeord.
  • Vi finner fakta/historie om firma eller person.
  • Tidligere konkurser.
  • Misfornøyde kunder.
  • Skandaler, og så videre.

Videre loves det at de ikke tar oppdrag som «går mot våre kunder» og at de «selvsagt vurderer om vi kan ta jobben i hver enkelt sak».

Drittpakke

- Dette blir en slags ny måte å lage en drittpakke på, som kan være i strid med markedsføringsloven, mener advokatpartner Jon Wessel-Aas i Bing Hodneland.

Det gjelder selv om han forutsetter at Seo Media ikke selv skriver nedsettende om andre, men at de tar i bruk tredjeparts negativ omtale, slik de oppgir på sidene sine.

- Dette blir en slags ny måte å lage en drittpakke på, mener advokat Jon Wessel-Aas.
- Dette blir en slags ny måte å lage en drittpakke på, mener advokat Jon Wessel-Aas.

- Hvis man kan dokumentere at en konkurrent står bak en slik kampanje, enten selv eller ved å kjøpe en tjeneste, så vil det fort komme i strid med god forretningsskikk næringsdrivende imellom.

Men det må dokumenteres veldig konkret. - Dersom noen går veldig kraftig til verk overfor en konkurrent på denne måten, så ville det vært spennende å prøve en slik praksis i retten, mener advokat Wessel-Aas.

- Det er opplagt at dette er en kontroversiell og etisk tvilsom tjeneste. Personlig er jeg veldig skeptisk, sier fungerende leder Lars Berge i Bransjerådet for Søkemotormarkedsføring (Bra Søk) til digi.no.

Han tok initiativ til bransjeorganisasjonen tilbake i 2007, for å rydde opp i en næring som fram til da hadde vært preget av flere useriøse aktører. Men de kan bare reagere med selvjustis mot egne medlemsbedrifter. Seo Media er ikke medlem av Bra Søk. Berge ønsker derfor bare å uttale seg om virksomheten på generelt grunnlag.

- Tåler en bedrift at det blir slått opp at man har drevet skittkasting om en konkurrent? Hva vil skje med omdømmet til oppdragsgiveren hvis det kommer ut? spør han retorisk.

Den seriøse delen av bransjen jobber med digitalt omdømme, også for kunder som har vært belastet med negativ oppmerksomhet tidligere. Men da jobber man positivt, mener Berge.

- Det jeg kaller godt håndverk er å skape ekte og meningsfylt innhold for de som skal bruke søkemotorene. Gode opplevelser for brukerne, sier Lars Berge.

Bra Søk oppfatter at næringen de representerer har blitt mye mer stuerein siden de startet for om lag fem år siden.

- Oppmerksomheten som de negative metodene fikk før 2007 har vi knapt sett i ettertid. Innenfor gruppen av medlemmene våre er det en kvalitetssikring og et minimum av etiske retningslinjer. Ingen av våre medlemmer har gjort overtramp som vi har vært nødt til å reagere mot, sier Berge.

Skeptisk: Googles norgessjef Jan Grønbech.
Skeptisk: Googles norgessjef Jan Grønbech. Bilde: Per Ervland

Google: - Vil ikke lykkes

Google jobber aktivt med å levere mest mulig relevante søkeresultater, og ser ikke med blide øyne på forsøk på juks, med ulike tvilsomme teknikker og spredning av lavkvalitetsinnhold for å manipulere trefflister.

- Dette reguleres i markedsføringsloven og ren og skjær etikk. Det handler ikke om Google bortsett fra at det er Google de forsøker å manipulere, sier norgessjef Jan Grønbech når digi.no konfronterer ham med tilbudet fra Seo Media.

Han mener metodene som omtales ikke fungerer.

- Vi er klar over at mange forsøker å manipulere Google, og jobber beinhardt for å skape korrekte søkeresultater. Å kjøpe en slik tjeneste av et selskap for å skape negativ omtale om en konkurrent gjennom Google er ikke en løsning som vil lykkes på sikt, sier Grønbech.

Det er en gyllen regel innen markedsføring i Norge at man ikke skal rakke ned på konkurrenter. Prinsippet er nedfelt i markedsføringsloven, herunder bestemmelser om etikk.

«Markedsføring må ikke stride mot god markedsføringsskikk. Ved vurderingen legges det vekt på om markedsføringen krenker allmenne etikk- og moraloppfatninger, eller om det tas i bruk støtende virkemidler», heter det i lovverket.

Seo Media AS ønsker ikke å svare på spørsmål.

- Vi ønsker ikke å gi noen kommentarer, sier daglig leder i selskapet Bernt Pedersen til digi.no.

    Les også:

Til toppen