BEDRIFTSTEKNOLOGI

Vil stenge datasalene i skolen

- Klasserom og lærere har like mye å bidra i fremtidens skoler, som hester og kyr har i fremtidens transport. Med dette sitatet fra Lewis Perlman's bok Schools Out, beskrev Heidi Arnesen Austlid situasjonen i norsk skolevesen for regjeringen.

Morten Øverbye
8. jan. 1998 - 15:38

Heidi Arnesen Austlid er leder for Ungdommens IT-forum, som torsdag leverte delrapporten fra sitt arbeid til nærings- og handelsminister Lars Sponheim.

Forumet skriver i sin rapport at "verken utstyr eller kompetanse blant undervisningspersonell i dag i tilstrekkelig grad er tilstede. Dette gir igjen utslag i mangel på integrert bruk av IT i alle fag og en nyutvikling av norsk skole".

Skal skolen komme seg ut av denne situasjonen, som i rapporten beskrives som "masseiformasjonens tid", må det til en radikal forandring av skolen, mener de tretten ungdommene som har sittet i utvalget.

- IT må brukes for å forandre skolen. Vi ønsker å stenge alle datasalene og heller ha datamaskiner i klasserom og skolegangene, på skolekjøkkenet og hvor det måtte være. Det er viktig at skolene tør å ta de skrittene som er nødvendig for å gjøre IT tilgjengelig for alle, sa Arnesen Austlid til ministeren.

Hun bad derfor om flere konkrete tiltak, blant annet når det gjaldt utstyrsparken i norsk skolevesen. Internettoppkobling for alle skoler og epostadresser for alle elever og lærere var andre tiltak som ble nevnt.

Forumet anbefaler videre at også det pedagogiske innholdet i skolen må utvikle seg, med en fullstendig gjennomgang av alle læreplaner for å sikre at bruk av IT blir en naturlig del i alle fag. "I denne nye skolen vil lærerens nåværende rolle ikke finne sin funksjon", heter det i rapporten.

Sponheim tok forbehold om at han i denne sammenheng uttalte seg på områder som lå utenfor hans ansvarsfelt i regjeringen. Likevel ga han ungdommene medhold i at lærerkreftene i skoleverket kunne vært bedre oppdatert i forhold til informasjonsteknologi.

- På dette området kan elevene mye mer enn mange av de som er betalt på disse skolene, sa Sponheim og la til at alle erkjente behovet for mer ressurser til dette området.

Problemet er ifølge Sponheim først og fremst å finne plass i den innenlandske økonomien for å bruke mer penger. Som minister med spesielt ansvar for IT, advarer han likevel mot å tro at etterutdanning av lærere og innkjøp av datamaskiner til skoleverket vil kunne løse alle de utfordringer vi står overfor i forholdet til ny teknologi.

- Det er så stor fart og dynamikk i denne utviklingen, at det ikke er meningsfylt å si at vi må utdanne så og så mange lærere over en toårsperiode.

Han tok i stedet til orde for nytenkning for å få inn folk utenfor det han kaller "de stive strukturene" og gjøre disse til en engasjert del av utviklingen.

- Er det noe område det ikke er mulig å drive en voldsomt sentralistisk politikk på, er det dette. Vi arbeider derfor med en annen måte å løse dette på, som ikke har de samme skadevirkninger på innenlandsøkonomien som påplussinger i statsbudsjettet, sier Sponheim.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.