Vil stenge Google ute fra iPhone-annonser

Det er virkningen, og antakelig også meningen, med Apples nye regler.

Mandag denne uken, samtidig med lanseringen av iPhone 4, fortalte Apple-sjef Steve Jobs at selskapets annonsenett iAd for mobil annonsering vil være i drift i USA fra 1. juli.

iAd gjør det mulig for dem som utvikler iPhone-tjenester, såkalte «apps», å finansiere tjenestene gjennom annonser. 60 prosent av inntektene fra omsetningen av annonser over iAd går til app-utviklere.

Da iAd ble presentert i april, vakte det harme at reglene ville gjøre det umulig å bruke alternative tjenester til å annonsere i iPhone-apps.

Under lanseringen mandag, ble det sagt at nye regler for bruken av iAd åpner tjenesten for Apples konkurrenter, slik at utviklere kan bygge annonsering inn i sine iPhone-apps gjennom andre tjenester enn iAd.

I et blogginnlegg i går, Mobile advertising and the iPhone, skriver Omar Hamoui at de nye reglene for iAd, gitt at de «håndheves slik de er skrevet», vil stenge AdMob og Google fra å levere annonser gjennom iPhone-apps. Hamoui er gründer i AdMob, en spesialist på mobilannonsering som Google kjøpte for 750 millioner dollar i fjor høst (kjøpet ble fullført 27. mai i år), og som er krumtappen i Googles egen strategi for mobilannonsering.

Ifølge Wall Street Journal tillater Apple iPhone-annonser fra andre enn iAd bare på den betingelsen at iAd-konkurrenten ikke er eid eller på en eller annen måte knyttet til et selskap som leverer utstyr eller programvare for mobil kommunikasjon.

Det innebærer at ikke bare Google, men også Microsoft og Nokia, stenges ute fra å annonsere på iPhone gjennom annet standard nettannonsering.

Microsoft sier de er i ferd med å sette seg inn i iAd-vilkårene. Verken Nokia eller amerikanske konkurransemyndigheter har villet kommentere saken ennå.

USAs justisdepartement og landets konkurransetilsyn FTC har signalisert at de har Apple under lupen for mulig ulovlig monopolvirksomhet, men har ikke bekreftet hvilket nivå deres etterforskning befinner seg på.

Apples forretningsmodell har de siste årene bestått i å bygge lukkede tjenester i et miljø der de selv har full kontroll med både maskin- og programvare. Skoleeksemplet er de tette båndene mellom mediespilleren iPod, programvare iTunes, nettbutikken iTunes Store og Apples proprietære medieformat, som også europeiske forbrukermyndigheter har protestert heftig mot.

    Les også:

Til toppen