Vil vinne landet for Store Blå

Thomas Ramm erobret Sverige for Micro Software Group og IBM. Som takk har IBM utpekt Micro Software Group til en av tre "A-distributører" i det norske markedet. En avtale som skal gi IBM tilbake plassen på den norske PC-tronen.

Micro Software selger bare IBMs PC-produkter i Sverige. Ramm har vært en ram selger i dette markedet.

- Etter at vi begynte å selge IBM i Sverige har selskapet gått fra en fallende tredje plass til en voksende annen plass på salgstallene i Sverige, sa Ramm på en pressekonferanse i Oslo idag.

I Norge har IBM lidd det ene forsmedelige nederlaget etter det andre på PC-markedet de siste årene. Ved de sedvanlige opptellingene i datapressen har IBM forlengst mistet sitt hegemoni på toppen, et hegemoni som ble tatt for en selvfølge i PC-alderens barndom.

- Vi skal tilbake på førsteplassen i løpet av 1997, sier en selvsikker PC-direktør i IBM, Arthur Brunvoll, til digi:data.

IBM har nå fått på plass tre "A-distributører" i det nordiske markedet. Det er Scribona Computer Products, Ingram Micro Norway og nå altså Micro Software.

Avtalen mellom IBM og Micro Software Group AS innebærer at MSG vil distribuere hele IBMs PC produktspekter til sitt landsdekkende forhandlernett. Ifølge IBM er avtalen "et viktig skritt på veien mot markedslederskap på det norske PC-markedet."

Micro Software distribuerer allerede "et titalls ulike" PC-merker, ifølge adm dir Terje Christoffersen. Det er grunn til å tro at det vil bli en reduksjon i porteføljen etter at Terje Christoffersen har fått ryddet opp i det snart fusjonerte Micro Technology Group (Micro Software + Santech).

IBM blir helt klart ett av dem. Viseadministrerende direktør Ulf Atle Hansen i MSG antyder at både AST og Hewlett-Packard har en svært sterk stilling. Hvilke merker som utraderes fra produktspekteret blir klart i løpet av et par uker.

-- Vi kommer nok til å ende på tre--fem merker totalt, sier Terje Christoffersen.

Til toppen