JUSS OG SAMFUNN

Ville ikke finte ut Gjelsten

Roy Nordanger, administrerende direktør i Sports-mail, forteller til digitoday.no at han ikke ønsket kjendis-investor Bjørn Rune Gjelsten eller de andre aksjonærene vekk fra selskapet. Nå inviteres alle tilbake.

Sigvald Sveinbjørnsson
31. jan. 2001 - 14:56
Roy NordangerSports-mail

Men eventyret fikk en brå slutt. I dag er det bare en håndfull sinte investorer igjen, samt et konkursbo og et utvalg med domenenavn.


Bjørn Rune Gjelstendigitoday.no


- Vi hadde store likviditetsmessige problemer. Hvis vi hadde fortsatt uten friske penger ville styret blitt stilt ansvarlig overfor kreditorene. Det ble da bestemt at vi skulle legge ned selskapet, sier Nordanger.

Sports-mail-sjefen dementerer på det sterkeste ryktene om at han eller andre i selskapet "bare har gjort en restaurant konkurs", i betydningen tatt ut de reelle verdiene (domene- og merkevarenavn) og fortsatt videre etter konkursen med akkurat det samme - alt for å bli kvitt de som betalte for merkevaren selskapet faktisk tjener penger på.

- Det var beklagelig det som skjedde. Men vi ønsket overhode ikke noen investorer ut av selskapet, sier Nordanger til digitoday.no.
PricewaterhouseCoopers Consulting (PwC) skulle hjelpe Sports-mail til å bli en suksess, og har leid ut konsulenter mot betaling i aksjer. Nå regner administrerende direktør, Petter Kleppe, med at konsulentkjempen har tapt omkring 5,5 millioner kroner på fotballeventyret.


- Jeg har veldig tro på konseptet. Man hadde bygget opp en organisasjon og en infrastruktur - ja, sådd frøet. Men man fikk markedet "rett i trynet." Administrasjonen har senere prøvd å oppkapitalisere selskapet, men dessverre lyktes de ikke, sier Kleppe.

Han forteller at arbeidet med å få på plass nye inntektsmodeller var en av grunnene til at selskapet ville oppkapitalisere, og hente inn mer penger. Men heller ikke dette gikk som planlagt, og fredag ble selskapet sendt til skifteretten.

Nordanger sier til digitoday.no at et nytt selskap som skal drive tjenestene kan være oppe allerede om noen uker. Det nye selskapet har etter det digitoday.no forstår retten til å bruke domenenavnene Fotball247.com og de andre merkevarenavnene til gamle Sports-mail.

Dette nye selskapet skal, ifølge Nordanger, ha en annerledes kostnadsstruktur og dermed kunne drives lønnsomt. Han uttaler til digitoday.no tirsdag at alle investorene er velkommen til å investere i det nye konseptet.

Én ting er uansett sikkert: Bjørn Rune Gjelsten kommer ikke til å sette penger i det nye selskapet.


Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra