I fem uker kjører den skandinaviske nett-reiseguiden: Reisefeber, en vervekampanje som skal doble medlemsantallet. Ifølge Norges-ansvarlig Kristin Sætevik er antallet medlemmer per i dag mellom 50 - 55.000 i Skandinavia.
Tjenesten ble startet i Norge i juni 1998 av Scandinavia Online og overtatt i februar 1999 av det norske investeringsselskapet Venture Partners Multimedia, som blant annet er eid av Orkla ASA.
Måten å skaffe seg de nye medlemmene på er original: en vervekaptein skaffer seg et vervelag som forsøker å hente inn så mange ferske medlemmer som mulig. Det laget som klarer å gjøre jobben best i løpet av februar, får disponere et Boeing-fly med plass til 110 medpassasjerer en hel helg. Flyet inkluderer både flygere og flyvertinner.
Les om e-post kampanjen til Reisefeber:
E-postkampanjer gir stor respons
Vinnerne kan velge hvor de vil dra med flyet, fra Kirkenes i nord til Aten i sør.
- Mange har vel hatt en liten drøm om å kunne be med seg alle vennene sine på en gratisreise. Dessverre får jeg ikke lov til å delta i konkurransen selv, sier Sætevik.
I lagkonkurransen må alle personene som er med melde seg inn som medlemmer i Reisefeber.
Sætevik har registrert store nasjonale ulikheter når det gjelder interessen for kampanjen. Svenskene er ivrige i slike konkurranser, mens danskene derimot har en noe lunken holdning til prosjektet som ble sparket i gang den 22.januar. Men de norske har faktisk startet konkurransen veldig bra.
Reisefeber tilbyr forøvrig bestilling av fly, hotell og pakketurer, samt gir informasjon om reisemål.