Slutt for mobil markedsplass

Vipps Go legges ned: – Synd, sier fintech-selskapet bak løsningen. De tror særlig småbedrifter blir skadelidende

Det finnes alternativer for de 18.000 virksomhetene som er berørt av nedleggelsen, ifølge Vipps.

Vipps-avtalen var et gjennombrudd for Weorder (tidligere Snappit) i 2017, da medgründer Sven Nico Eppeland (bildet) deltok på lanseringen. Han er i dag selskapets styreleder.
Vipps-avtalen var et gjennombrudd for Weorder (tidligere Snappit) i 2017, da medgründer Sven Nico Eppeland (bildet) deltok på lanseringen. Han er i dag selskapets styreleder. (Foto: Marius Jørgenrud)

Det finnes alternativer for de 18.000 virksomhetene som er berørt av nedleggelsen, ifølge Vipps.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Denne uken ble det klart at bestillings- og betalingstjenesten Vipps Go blir avviklet 1. desember. Vipps varslet sine 18.000 kunder på løsningen denne uken. Det var Finansavisen som først meldte om nedleggelsen.

– Ja, det stemmer at så mange blir berørt. Men noen av dem har også flere enn bare én løsning fra Vipps. Vi har gitt beskjed til alle brukersteder som har hatt Vipps Go, men langt ifra alle har hatt en aktiv løsning, sier kommunikasjonssjef Hanne Kjærnes til digi.no.

Plattformen som forsvinner er en mobil markedsplass. Det er også den eneste tredjepartsløsningen Vipps har hatt i sin portefølje.

Vipps Go lot utsalgssteder og kjøpmenn etablere butikk med egne menyer, integrert i selve Vipps-appen, og det tok ikke mer enn 10-15 minutter å komme i gang.

Rammer småbedriftene

– Nedleggelsen vil nok mest gå utover små aktører. Er du en liten kafé på hjørnet, så har du kanskje ikke ressursene til å få på plass et nytt system med samme muligheter, sier administrerende direktør Andy Chen i fintech-selskapet Weorder.

Oslo-selskapet, som tidligere het Snappit, fikk sitt store gjennombrudd da Vipps Go lanserte i 2017. Det er nemlig de som har levert den underliggende teknologien.

Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps.
18.000 brukersteder er berørt av Go-nedleggelsen. Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps, er ikke uenig i at særlig småbedrifter blir rammet. Foto: Ilja C. Hendel

– Jeg skjønner poenget hans, og er ikke uenig. Samtidig finnes det også andre løsninger de berørte kan ta i bruk, som for eksempel Vippsnummer. Det er en bedriftsløsning utviklet hos oss, men uten menyvalgene man har i Vipps Go. Her legger man inn beløpet man skal betale, og kan også legge inn ulike kategorier. For eksempel hvis man har en kafé som også selger blomster. Der får også brukerstedene egne QR-koder, som gjør det enkelt å lete opp utsalgsstedet. QR-koder kommer forresten nå også snart til vanlige betalingsterminaler, forteller Hanne Kjærnes i Vipps.

Vipps Go kom på et tidspunkt da det var få lignende tjenester i markedet. Nå har flere av våre partnere skapt minst like god brukeropplevelse, om ikke bedre, opplyser Vipps i en kunngjøring. De ramser også opp en håndfull partner-tjenester som kan overta.

– Vi vet at Vipps beveger seg mer i retning av å være en gateway. Kanskje har de mer å vinne på det, enn å ta opp kampen, sier Andy Chen.

– Synd, men vi klarer oss

En svakhet med Vipps Go har fra starten vært at løsningen ikke var integrert mot utsalgsstedenes egne kassasystemer, slik at kundenes ordre måtte tas imot på et ekstra nettbrett.

Fintech-leverandøren Weorder har satt pris på samarbeidet med Vipps Go. En ventet fornyelse av avtalen ved nyttår går nå i vasken.

– Jeg tror ikke det er en tilfeldighet at nedleggelsen kommer nå. Når det er sagt blir ikke vi så veldig påvirket. Vi har vært heldige ved at Covid-19 har skapt stor vekst for oss. Det er synd at samarbeidet blir avsluttet, men vi klarer oss bra, mener Andy Chen.

Kjærnes i Vipps sier om dette at avviklingen er noe de har jobbet med over en lang periode, og utdyper:

– Vi vil at alle løsningene skal drives av oss selv slik at vi har kontroll over hele verdikjeden. Dette (Vipps Go) er den eneste tredjepartsløsningen vi har hatt.

Les også

Kjempeløft for app-bestilling

Korona har nesten gjort digitalisering til et hygienekrav

Weorder satser utelukkende mot restaurantbransjen og tilbydere av mat og drikke. Her har pandemien ført til en digitaliseringsboom.

– Vi har alltid vært overbevist om at løsninger for digital bestilling og betaling har vært fremtiden for restaurantbransjen. Smittevern har virkelig satt fart på utviklingen, konstaterer Andy Chen.

Det er ikke alle restauranter som bryr seg om å ha egne kundedatabaser, CRM-løsninger eller teknologi-ressurser. Men nå har korona nesten gjort digitalisering til et hygienekrav. Det har virkelig tatt av, mener han.

– Vi har vært veldig heldige. Det siste halvåret har korona ført til at forretningen vår er akselerert 12-18 måneder frem i tid, målt i omsetning og vekst.

Det har ikke vært den enkleste reisen, men de traff en pen vekstkurve allerede før smitteutbruddet. Korona tok imidlertid både salget og antall transaksjoner opp til et helt nytt nivå, utdyper amerikaneren.

Går aldri tilbake

– Nesten alle restauranter i verden tar nå i bruk digitale løsninger. Det er blitt en global standard. Og når du blir digitalisert, så går man aldri tilbake til den analoge måten å gjøre det på. Rollen til kelnere og de som tar imot bestillinger er blitt endret permanent, sier Andy Chen.

Weorder med sine 12 ansatte holder fortsatt til i Mesh-fellesskapet av oppstartsbedrifter i Oslo sentrum.

– Vår evne til å skalere er betydelig. Vi er ikke flere medarbeidere enn vi var for to år siden, men på samme tid har butikken mer enn tredoblet seg. For tiden ligger vi an til en løpende årlig omsetning (run rate) på drøyt 22 millioner kroner. Forsetter vi med samme takt kan det trolig dobles innen slutten av neste år, forteller Chen.

Han avslutter med å røpe at de raskt nærmer seg 1.000 utsalgssteder på kundelisten.

Les også

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)
Til toppen