BEDRIFTSTEKNOLOGI

«Virker bare med Internet Explorer»

Forsikringsselskap gir "404 multifail" i alle andre nettlesere.

Multifail: Denne nettsiden fungerer ikke bare best med Internet Explorer. Den fungere bare med IE.
Multifail: Denne nettsiden fungerer ikke bare best med Internet Explorer. Den fungere bare med IE.
29. juni 2011 - 08:27

Kunder av Danica stusser over hvorfor de nektes adgang til nettpensjon.

Norges syvende største livs- og pensjonsforsikringsselskap har en webtjeneste som ikke overlater valg av nettleser til tilfeldighetene.

Har du ikke Internet Explorer? Da kan du bare glemme å logge deg inn hos dem.

Chrome, Firefox, Opera og alle andre nettlesere får feilmeldingen «404 multifail».

Det gis ingen forklaring om hva som går galt ved innlogging, eller hva denne meldingen betyr. Vår tipser, som har Mac, tok derfor kontakt med sin pensjonstilbyder. Svaret fra kundeservice overrasket:

«- Du får denne feilmeldingen fordi nettpensjon bare virker med Internet Explorer. Det vil fungere hvis du forsøker å logge deg inn med IE.»

Det er ingen trøst for Mac-kunder. Microsoft avviklet IE for Mac allerede i 2003, og sluttet helt å distribuere nettleseren til plattformen for over fem år siden.

- Med tanke på den økende andelen Mac-brukere, synes jeg dette er en elendig IT-løsning fra et stort selskap. Det medfører at jeg ikke får tilgang til pensjonskontoen min, forteller en frustrert kunde til digi.no.

Danica Pensjon, eid av Danske Bank, har siden 2004 forsøkt seg som utfordrer i det norske pensjonsmarkedet. I fjor omsatte de for nær halvannen milliard kroner.

På egne nettsider oppgis selskapets kjerneverdier: kompetent, verdiskapende, ordentlig, tilgjengelig og engasjert.

Tiltak som fremmer likestilling og hindrer diskriminering har fått et eget avsnitt i pensjonsselskapets årsrapport, men ikke uventet handler også dette punktet om noe helt annet enn teknologi.

Ledelsen i Danica Pensjon bekrefter at de kjenner til problemstillingen rundt manglende støtte for nettlesere. De erkjenner også at flere kunder har klaget på dette.

- Vi har helt klart et ønske om å støtte flere nettlesere, men vi er del av et stort bankkonsern og må følge prosedyrene deres. Det er sikkerhetsmessige årsaker til at vi ikke støtter flere nettlesere, sier administrerende direktør Jan Petter Opedal til digi.no.

Han forteller at de planlegger å innføre BankId-støtte til innlogging, men at dette neppe kommer på plass før om et års tid.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.