Virtual Iron-kunder nektes nye lisenser

Oracle kjøpte antakelig selskapet for teknologiens skyld, ikke kundenes.

Ifølge The Register har Oracle varslet salgskjeden til Virtual Iron at eksisterende Virtual Iron-kunder ikke får kjøpe nye lisenser etter 30. juni 2009.

Virtual Iron leverer virtualiseringsinfrastruktur basert på Xen. Da de ble kjøpt av Oracle i mai i år, ble det sagt at produktet skulle integreres i Oracles egne Xen-baserte virtualiseringsprodukter. Oracle kjøpte Sun to uker før de kjøpt Virtual Iron: Også Sun har virtualiseringsprodukter basert på Xen.

The Register belegger sine påstander ved å sitere fra to brev sendt fra Oracle til Virtual Irons salgspartnere. Det står i klartekst at Oracle avslutter all utvikling av eksisterende Virtual Iron-produkter, og at det ikke skal effektueres ordre til nye kunder. Det kan selges tilleggslisenser til eksisterende kunder, men bare fram til 30. juni 2009. Disse tilleggslisensene kan bare godkjennes i den utstrekning de ikke krever ytterligere leveranser, heter det i sitatene.

Virtual Iron utfordret VMware innen både drift og infrastruktur, med et lavere prisnivå. De var et typisk ungt IT-selskap da de ble kjøpt, med 3,4 millioner dollar i årsomsetning, og 17 millioner dollar i årlige utgifter. Til sammenlikning har VMware en omsetning på 1,9 milliarder dollar.

De som har overlevert Oracles brev til The Register sier at eksisterende kunder vil opplagt hemmes når det blir umulig for dem å skaffe flere lisenser. Virtual Iron skal ifølge en tidligere ansatt som uttaler seg til avisa, ha mellom 2000 og 3000 kunder, noen med mellom 500 og 1000 lisenser.

Denne tidligere ansatte sier at Virtual Iron-kjøpet ble i sin helhet forhandlet gjennom teknologisjefen («CTO»), og at verken marked eller salg var delaktige.

Det tyder på at Oracles hovedinteresse i å kjøpe Virtual Iron var utviklerne og teknologien. Da spiller kanskje kundene mindre rolle. Oracle skal ha beholdt opptil 15 av da ansatte i supportavdelingen til Virtual Iron, for å kunne fylle sin lovpålagte plikt om support til eksisterende kunder.

    Les også:

Til toppen