Juss og samfunn

Virtuell suksess - réell fiasko?

Scandinavia Onlines virtuelle verden - Patagonia - har foreløpig ikke hatt den helt store kommersielle suksessen. Det har heller ikke Multi Media Publishing, som utsetter lanseringen av sin VRML-verden til januar 98.

Eirik Flaa
8. sep. 1997 - 18:37

Når Scandinavia Online (SOL) i vår lanserte sin virtuelle verden Patagonia var forventningene store til produktets kommersielle potensiale. Prosjektleder Lars Kilevold, i Scandinavia Online, må imidlertid medgi at pengestrømmen inn foreløpig har vært beskjeden.

- Vi har foreløpig ikke jobbet aktivt for å få annonsører til å leie "lokaler" i Patagonia, men vi har likevel fått 4 kunder, sier Kilevold til digi.no. Han legger til at det - besøkstallet tatt i betraktning - skal være gode muligheter for å tjene penger.

- Patagonia har mellom 600 og 800 forskjellige personer innom daglig, og tallet har holdt seg noenlunde stabilt. Jeg vil anslå at når vi setter i gang salgsapparatet kan vi få minimum én ny kunde i uka, sier Kilevold.

Ved siden av Scandinavian Online har også det børsnoterte selskapet Multi Media Publishing (MMP) arbeidet med å utvikle en virtuell verden.

I motsetning til SOL som bruker den mer proprietære Active Worlds-standarden, har MMP satset på VRML. Hittil er det utviklet et prototype på VRML 1-standarden, men denne versjonen vil ikke bli kommersialisert. MMP vil isteden utvikle en ny verden basert på den nye VRML 2-standarden. I motsetning til denne vil være ferdigstilt i november, og MMP regner med å ha den kommersielle varianten klar for lansering i januar.

- Før vi lanserer vår nye verden i januar skal vi ha fem kommersielle "leietakere" fra hvert fylke i Norge på plass, sier prosjektleder i MMP, Trygve Refvem til digi.no. Refvem har tenkt seg en utleiepris på mellom 500 og 1.000 kroner i måneden for en tomt, og med 19 fylker gir dette en månedlig inntjening for selskapet på mellom 47.500- og 95.000 kroner.

Hverken MMP eller SOL ser på sine verdener som konkurrenter, og de to selskapene har vært i samtaler om samarbeid med prosjektene. Teknisk ligger nemlig de to verdene ikke så langt ifra hverandre.

- Det er faktisk mulig å bruke VRML-elementer i Active Worlds. Mulighetene er også åpne for at man kan bruke sin Avatar (les: virtuell skikkelse i Active Worlds -red.anm.) på kryss av de to standardene, sier Kilevold.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra