VISA stopper nettporno

Kredittkortselskapet VISA nekter å fornye XPics Publishings lisens, og stopper dermed en massiv banner-kampanje fra den dominerende annonseformidleren på online-porno.

Nylig vraket den største pornoformidleren av XXX-annonser på Internett en stor annonsekampanje på grunn av en konflikt med VISA. Dermed får flere av de mindre pornonettstedene problemer med budsjettert inntjening gjennom tap som beløper seg til titusenvis av dollar.

Porno er en av de få industriene som foreløpig har profitert finansielt på nettet. Men også den bransjen er sårbar når noen av de større aktørene rammes av nedgangstider.

XPics har dominert pornoindustrien ved å love å betale nettjenestene 18 cent for hvert klikk på bannerannonsene. Mange pornonettsted-eiere tjente tusenvis av dollar hver måned på XPics-annonser som XPics.com, Sexmuseum.com, Sexroulette.com og Videosexchannel.com.

Som lyn fra klar himmel ba XPics kundene sine om å fjerne alle selskapets bannere fra sidene, melder Wired News.

I e-postmeldingen, som ble sendt som et nyhetsbrev til "voksen-nettjenester", står det blant annet: "Vi oppfordrer alle annonsører på det sterkeste til å fjerne sine XPics-annonser så snart som mulig".

Årsakene som ble oppgitt var svært vage; På tampen av det vi trodde skulle bli det mest populære annonse-programmet som noensinne er lansert, ble XPics gjort oppmerksomme på at lisensen som gir mulighet til å abonnere på XPics innhold er blitt kansellert. Det betyr at det for tiden ikke er mulig for XPics å ta inn nye medlemmer.

Mange trodde at meldingen, signert av XPics-gründerne Brian Shuster og Mario Carmona, var en bløff. Fordi den ble sendt ut fredag ettermiddag, fikk ingen mulighet til å få en bekreftelse fra XPics.

I en e-postmeldingfra en XPics-ansatt som vil være anonym, står det blant annet: XPics er for tiden i forhandlinger med VISA, for å få lisensen tilbake, men det ser ikke ut til at VISA går med på det.

- Slik jeg ser det, har ikke VISA funnet noe galt i det XPics gjør, men de vil ikke gi tilbake lisensen fordi det medfører så mye trøbbel. Det har vært tusenvis av tilbakebetalinger, og en mengde kredittkort var ugyldige. Hele forretningsidéen til XPics er blitt snudd på hodet.

Ifølge Inter@ctive Week Online har industri-kilder uttalt at XPics fikk problemer med å takle sin enorme base av medlemmer som betalte 19,95 dollar i måneden med kredittkort. Gratis prøveabonnement ble automatisk gjort om til en betaltjeneste, og mange medlemsskap ble stående åpne, selv etter flere henvendelser. Dette førte til store tilbakebetalingsbeløp på selskapets inntektskonto, og dette var grunn god nok for banken til å inndra lisensen.

XPics har inntil nylig vært vel ansett av bransjen, men i slutten av august begynte selskapet å skylde kundene sine penger.

Til toppen