Viser holdningsendring til musikk på nett

Etter først å ha truet YouTube med søksmål, har Warner Music kommet til enighet med videotjenesten.

Mange brukere av nettstedet YouTube laster opp opphavsrettsbeskyttet materiale. Det kan være hele musikkvideoer eller hjemmelagde videoopptak hvor musikk benyttes uten tillatelse.

Warner Music Group, verdens største plateselskap, truet i forrige uke YouTube med søksmål hvis ikke plateselskapet fikk kompensasjon for bruken av dets materiale.

Nå skriver Financial Times at det to selskapene er blitt enige om at Warners bibliotek med musikkvideoer gjøres tilgjengelig for YouTube. Brukerne skal både få tilgang til videoene, men også tillatelse til å integrere deler av disse i sine egne videoer, som så lastes opp på YouTube. Som kompensasjon vil Warner få en andel av annonseinntektene til YouTube.

Warner har dermed innsett at brukerorienterte teknologier som den bak YouTube, er kommet for å bli forvandle underholdningen og mediene for alltid, sier Edgar Bronfman Jr., toppsjef i Warner, til Financial Times.

- Avtalen med Warner Music Group er blant de viktigste milepælene for både selskapet vårt og for fellesskapet vårt. Det er et paradigmeskifte innen denne nye mediebevegelsen, sier Chad Hurley, administrerende direktør for YouTube, til Financial Times.

- Ved å tilby en ny distribusjonsmulighet, legger vi veien for medieselskaper for å temme det enorme, finansielle potensialet brukergenerert innhold på YouTube har, hevder Hurley.

YouTube, som ble opprettet av to unge PayPal-ansatte, har vært under press for å finne ny en inntektskilde, etter å ha levd på venture-kapital i 18 måneder.

Tjenesten har nylig lansert en merkevarekanal, også denne i samarbeid med Warner, hvor brukerne kan se kommersielt innhold spesielt designet for YouTube-tjenesten. Denne brukes blant annet for å promotere salg av musikkalbum.

Den nye avtalen mellom Warner og YouTube faller sammen med at YouTube tar i bruk en ny filtreringsteknologi som skal kunne hjelpe medieselskapene med å overvåke innhold, for så å bestemme royaltykrav på vegne av artister og andre rettighetsholdere. Dette skal også gjøre det enklere for selskapene å identifisere innhold som viser seg å være i strid med den nye avtalen, for eksempel bruk av materiale i videoer som medieselskapene anser som krenkende.

Også NBC skal nylig ha introdusert en ny, nettbasert videotjeneste hvor partnere kan dele ut video på nettet og dele de resulterende annonseinntektene seg i mellom.

Til toppen