Visma kjøper anbudsløsning for private

Med Adeasy kan Visma kalle seg «totalleverandør av innkjøpsløsninger».

Visma opplyser i en pressemelding at de har kjøpt Adeasy for et ikke-oppgitt beløp. Adeasy ble etablert i 2005. Det er et av få selskaper i Norge som leverer løsninger for anbudsutlysning og konkurransegjennomføring for private bedrifter. Visma har fra før en tilsvarende løsning mot det offentlige.

Tjenesten fra Adeasy er nettbasert, og skal gjøre det enkelt for en bedrift å konkurranseutsette innkjøp og få inn tilbud.

– Adeasy-kunden logger seg på en nettside, beskriver sitt innkjøpsbehov og trykker på en knapp for å sende ut forespørselen. Denne distribueres til alle leverandører som abonnerer på anbudsvarsler, som så sender sitt tilbud tilbake til kunden. Dette forenkler alle de administrative rutinene relatert til identifisering av potensielle leverandører, etablering av kontakt, spesifisering av anbudet, evaluering og oppfølging. Dessuten er all dialog elektronisk og sporbar, noe som sikrer etterrettelighet i innkjøpene, forklarer divisjonsdirektør i Visma, Eivind Gundersen.

Adeasy-gründer Fin Resch begrunner salget av selskapet med at de på egen hånd ikke har kapasitet til å realisere potensialet så raskt som de har ønsket.

– Når tjenesten nå får Vismas merkenavn og kan integreres og kombineres med alle de andre innkjøpsløsningene fra Visma er jeg overbevist om at utviklingen kommer til å skyte fart, sier Resch.

Adeasy omsatte for 3,9 millioner kroner i fjor. Gundersen betegner kjøpet som «strategisk viktig» for Visma. Han utelukker ikke at det på sikt kan bli aktuelt å tilby tjenesten også utenfor Norge.

Adeasy har en lang rekke referanser, blant dem Kongsberg-gruppen, Nycomed, If, Iss, Asko Elto, Bilia, Eniro og Borregaard.

    Les også:

Til toppen