Visma kjøper enda et svensk selskap

OPIC går inn i Vismas virksomhet for innkjøps- og anbudsløsninger.

Komplette løsninger for innkjøp og anbud er blitt en viktig del av virksomheten til programvare- og tjenesteleverandøren Visma. I dag er denne virksomheten utvidet gjennom kjøpet av det svenske konsernet OPIC, går det fram av en pressemelding.

OPIC er blant Sveriges største i denne nisjen, og skal være ledende på forretningsrelasjoner mellom leverandører og innkjøpere i det offentlige. De ble etablert i 1999 og nådde i 2009 en omsetning på 60 millioner svenske kroner, 28 prosent mer enn året før. 70 ansatte er fordelt på kontorer i Linköping, Stockholm og Halmstad, i Litauens hovedstad Vilnius.

Konsernsjef Øystein Moan i Visma sier han ser et betydelig potensial innen løsninger for innkjøp og konkurranseutsetting. Han tror nordiske virksomheter vil være interessert i slike verktøy for å spare penger, både i form av bedre innkjøpspriser, og i form av mer effektive innkjøpsprosesser.

Moan har etablert «Visma Procurement & Collecting», som han satser på å videreutvikle både organisk og gjennom oppkjøp.

Visma ble «totalleverandør av innkjøpsløsninger» i fjor sommer da de supplerte sine løsninger mot det offentlige ved å kjøpe norske Adeasy, en spesialist på anbudsutlysning og konkurransegjennomføring for private bedrifter. Adeasy hadde en årsomsetning på 3,9 millioner kroner i 2008 og var følgelig en langt mindre bit å svelge enn OPIC.

OPICs motiv for å selge seg er at de vil erobre mer av verden etter å ha blitt markedsleder i Sverige. De betrakter Visma som «Nordens ledende leverandør av programvare og tjenester for økonomi og administrasjon», og mener Visma er partneren de trenger for å realisere sine ambisjoner.

Visma har over 3500 ansatte. Omsetningen i 2009 var 3,38 milliarder norske kroner.

I november i fjor kjøpte Visma et annet svensk selskap, EssCom Service, som driver vedlikehold, teknisk service og installasjon av IT og elektronisk utstyr innen detaljhandelen. EssCom er innlemmet i Visma Retail som i dag teller 350 medarbeidere med ekspertise innen butikkdata og kjededrift, og som omsatte for 500 millioner norske kroner i 2009. Før oppkjøpet hadde EssCom og Visma en lang periode som partnere.

    Les også:

Til toppen