Zimbra er solgt igjen. Kjøperen tar sikte på å flette gruppevaren med sin egen plattform for sosial samhandling.

VMware selger Zimbra

Kjøperen vil flette produktet inn i en sosial pakke.

Zimbra er gruppevare med server- og klientfunksjoner tilsvarende Microsofts Exchange og Outlook, og foreligger både som fri programvare samt i kommersiell utgave.

Yahoo slukte i 2007 det som var et uavhengig programvareselskap for 350 millioner dollar, et oppkjøp som var mindre vellykket. Tre år senere ble Zimbra avhendet til VMware for en ukjent sum.

Nye eiere

VMware har nå solgt Zimbra videre til det Dallas-baserte programvarehuset Telligent, som fra før tilbyr en samhandlingsplattform for bedrifter. Heller ikke nå er pris oppgitt.

Alle deler av virksomheten følger med, inkludert åndsverk, eksisterende kundemasse, utviklerteamet og partnernettverk. Straks oppkjøpet er fullført vil Telligent skifte navn til Zimbra.

Navnebyttet reflekterer nok at Zimbra er mye mer kjent. I et blogginnlegg gjør Telligent-direktør Patrick Brandt det klart at de to plattformene skal flettes sammen til en «enhetlig sosial samhandlings-suite bygget for post-PC æraen»

Fri programvare blir knapt nevnt i teksten til Brandt, men det er heller ingenting som antyder at arbeidet med friprog-versjonen kan bli lagt ned. Det lille han skriver om dette er at de lover å fortsette å forplikte seg til å tjene kundene, partnerne, de ansatte og åpen kildekode-miljøet.

VMware trimmer

De siste tre og et halvt år har Zimbra nesten doblet sin brukermasse fra 55 til 100 millioner brukere. VMware lyktes likevel ikke med sin satsing på samhandlingsprodukter.

Salget er ledd i virtualiseringspesialistens retur til kjernevirksomhet, og varslede kutt for å opprettholde lønnsom drift, og føyer seg inn i en rekke tidligere satsinger de har kvittet seg med i år, deriblant presentasjons-verktøyet SlideRocket.

Med salget av Zimbra er restruktureringen de varslet i januar fullendt, skriver VMware i en kort kunngjøring mandag.

Der fremgår det at VMware prioriterer tre hovedområder for videre vekst: Såkalt programvarebasert datasenter, hybrid nettsky og tjenester beregnet på sluttbruker.

    Les også:

Til toppen