Wathne blir forfatter for et år

Erlend Wathne, som i fire år har jobbet i mediebyrået Carat, skal nå skrive bok på heltid. Han har spart penger og vil bruke ett år på sitt skjønnlitterære prosjekt.

Erlend Wathne fortalte digitoday for nøyaktig to år siden at han hadde kommet opp med "en så fantastisk god forretningsidé" at han ikke kunne la være å prøve den ut. Han skulle starte et eget selskap sammen med tre andre.

Etter et par måneder ble han imidlertid lokket tilbake til Carat av Helge Onsum, direktør i Carat Inter-Media. Wathne skulle dra i gang Carat Interactive som administrerende direktør. Det er et eget AS innen Carat-gruppen, som lever i beste velgående.

Selskapet han ikke startet i heter Metro og driver med outsourcing av IT-tjenester.

- Nå skal jeg ha et år som står i kreativitetens tegn, forteller Wathne som forlater Carat den 30. august.

Han er i gang med et skjønnlitterært prosjekt - en satire der handlingen er hentet fra mediebransjen.

- Det skal ikke handle om Internett-selgere som blir tatt av dage under mystiske omstendigheter eller noe slikt, lover han.

Wathne har ikke snakket med forlagene ennå, men har hatt kontakt med ulike manuskonsulenter. - Etter fire år i mediebransjen får man et godt nettverk, sier forfatterspiren. - Som debutant må man nesten ha et komplett verk før man går til forlagene.

Han vil skrive litt hjemme, litt på caféer og skrivestuer, og kanskje reise en måned eller to til Frankrike eller Italia. Han vil dermed gjennomføre en drøm sikkert mange i mediebransjen bærer på - sitte under en parasoll i Provence eller Toscana, kanskje med en liten drink på bordet, og skrive roman...

- Men jeg har et edruelig forhold til dette prosjektet, sier Wathne.

- Det er like mange som klikker på bannerannonser som det er debutanter som blir antatt av forlagene. 99 prosent blir refusert.

Det er medie- og kommunikasjonsrådgiver Otto Narvestad som - i første omgang - tar over Wathnes rolle i Carat Interactive.

Vi andre får glede oss til boken...

Til toppen