JUSS OG SAMFUNN

Web-annonser når andre enn TV-annonser

En undersøkelse av Nielsen Media i USA viser at annonser på internett når andre folk enn tv-annonser. Undersøkelsen har blitt kritisert etter at den kom ut fredag.

Eirik Rossen
3. feb. 1997 - 14:00

Undersøkelsen ble offentliggjort fredag 31. januar. Hovedkonklusjonen er at husholdninger som abonnerer på online-tjenesten America Online bruker 15 prosent mindre tid til TV-titting enn det amerikanske gjennomsnittet på nærmere 47 timer i uka.

Undersøkelsen er blitt kritisert fordi utvalget er så lite. Nielsen Media Research undersøkte media-vanene til 5.244 tilfeldig valgte amerikanske husholdninger i september i fjor. Blant disse var det 262 som hadde et abonnement på America Online. (Dette var før America Online satte igang et voldsom markedsframstøt som ga dem 1,2 millioner nye abonnenter, og en ny prisstruktur som førte til mye større bruk av tjenesten, med den følgen at det ble problemer med å komme fram til tjenesten.)

En annen ulempe ved undersøkelsen er at den ikke gjør det mulig å fastslå hva som er årsaken til at online-husholdningene ser mindre på TV. Online-abonnementet kan være en faktor. En annen kan være knyttet til sosiale forhold, siden online-husholdninger jevnt over har en annen sosial profil enn gjennomsnittet.

Men det som står fast, er at annonsører når et annet publikum ved å annonsere på online-tjenester enn de gjør ved å annonsere på TV.

Nielsen Media sier de vil undersøke årsaksforholdet nærmere på et seinere tidspunkt.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.