BEDRIFTSTEKNOLOGI

Web-basert SMS-sender for bedrifter

Carrots én-til-mange SMS-sender betjenes med nettleser og kan kombineres med flere interessante bedriftstjenester.

12. sep. 2002 - 13:45
Carrot Communications

Les også

- Grunnideen er tjenester som hjelper bedrifter og organisasjoner til å håndtere situasjoner der det er et stort volum på inngående telefoner, presiserer Rolf Woods, sjef for Carrot:tele, til digi.no. Han demonstrerer en ny tjeneste, Carrot Messenger. en applikasjon for å sende ut SMS-meldinger fra en PC.

Slike tjenester finnes det mange av, Woods anslår selv tallet på norskættede konkurrenter til rundt dusinet.

Les også

- Vi hadde en versjon av Carrot Messenger klar allerede for to år siden, men da var ikke markedet modent. Vi ville finne ut hvordan vi kunne nå bedriftsmarkedet, og hvordan et brukervennlig meldingssystem for dette markedet burde se ut.

Løsningen som Woods demonstrerer på en tilfeldig valgt PC i digi.nos redaksjonslokaler, betjenes av en standard nettleser. Det kreves ingen lokal klient. SMS-meldingene sendes ut uavhengig av teleoperatør, også til utlandet. Det kan sendes meldinger på opptil fire ganger 160 tegn - adressaten mottar dem som fire påfølgende meldinger. Den vanlige brukeren kan sende meldinger til kontakter eller grupper av kontakter som er felles for hele bedriften, eller etablere egne kontakter eller grupper.

- Vi trodde først det var et poeng å integrere kontaktlistene med adresselisten i Outlook. Så oppdaget vi at Outlook-listene jevnt over er for upålitelige til å kunne brukes. Derfor arbeidet vi for å finne en intelligent og enkel måte å legge inn kontakter.

Løsningen er blitt en spesiell klipp-og-lim med innebygget vask av telefonnummer. Så sant man kan få framstilt en liste over navn og nummer på skjermen, fra en database, et regneark, en tekstfil eller en annen type dokument, kan listen merkes og importeres i Carrot Messenger. Poster der telefonnummeret ikke er et mobilnummer, lukes ut. Numre med overflødige tegn, komprimeres.

Det tar få sekunder fra man trykker "Send" i grensesnittet, til adressatene har fått sine tekstmeldinger.

Dette innebærer, at dersom problemet man søker å løse, er hvordan kontakte et antall personer på grunnlag av kriterier som kan oppstå svært plutselig, er Carrot Messenger en løsning, gitt at man kan bruke et eller annet system for å generere en liste over navn og nummer på grunnlag av disse kriteriene. Slikt bør man jo kunne gjøre, og da er det en smal sak å importere dette "manuelt" i Carrot Messenger, og få SMS-meldingene av gårde på minutter eller sekunder.

Systemet har også en "historisk" del - den viser hva du har meldt til hvem og når. Brukernivået "administrator" gir tilgang til statistikk.

Carrot besitter også kompetanse for å kombinere meldingene med andre tjenester. En kunde har fått et opplegg der de som mottar oppdrag per SMS kan ringe et 815-nummer der de svarer - muntlig - "ja" eller "nei". Svaret går rett i arbeidsflytsystemet og markerer oppdraget som godtatt eller avvist.

- Noe av det vi mener systemet kan brukes til, er purringer, sier Woods. - I stedet for å sende enda en faktura i posten, til en kostnad på 60 til 70 kroner, kan det sendes en påminnelse per SMS om at fakturaen er forfalt, og om hva som vil skje dersom den ikke betales straks. Det reduserer purrekostnaden til tre-fire kroner.

Betalingsmodellen til Carrot Messenger er under omarbeiding. I skrivende stund er standardsatsene 1900 kroner i etablering, 200 kroner per måned, og 0,50 kroner per melding etter de første 500 meldingene.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.