Web erstatter service-personell

Svenske Comaround har et program for support på web, som flere norske bedrifter bruker allerede.

Driftspersonell bruker erfaringsmessig mye tid på å svare på enkle spørsmål fra PC-brukere. Dette kan være alt fra bruk av kalender i Outlook, hvordan man setter opp en autosignatur, funksjoner i Excel eller animasjonsbruk i presentasjonsverktøyet Powerpoint.

Et nytt web-program, Guide&Tips fra svenske Comaround, kan gjøre brukerne selvbetjente når de lurer på slike ting.

Visepresident Per Strand i Comaround forteller til digi.no at selskapet allerede har over 35 bedrifter i Norge som kunder. Dette er store internasjonale selskaper som Siemens, Tandberg, PricewaterhouseCoopers, Orkla og Statoil.

I Statoil vil 20.000 ansatte globalt bli brukere av Guide&Tips.

I programmet finnes ferdige guider for 80 programmer. Halvparten er relatert til Microsoft, men også IBMs Lotus-produkter, Novells Groupwise, First Class og Suns Staroffice beskrives.

Det er i snitt 200 svar eller guider per program. Målet er å identifisere og svare på de mest vanlige IT-spørsmål.

Comaround har til sammen 2.700 bedrifter som kunder i Sverige, Norge og Storbritannia. 2.500 av dem er i Sverige, men Comaround vil gå kraftig inn i Norge dette året. Mange har bestilt Guide&Tips fra Comaround i Norge gjennom selskapet Nicators hjemme-PC-ordning.

I alt 600.000 personer bruker supporttjenesten.

Strand forteller at de kjører statistikk på hvilke spørsmål som blir stilt. Et typisk spørsmål kan være hvordan man bestiller konferanserom i Outlook.

Mange bedrifter velger i tillegg til allerede programmerte svar, å legge inn guider på eget innhold som er tilpasset bedriftens rutiner.

Strand anslår at en bedrift kan spare mellom 15 og 20 prosent av supportutgiftene med programmet.

Mer avanserte spørsmål må besvares av supportpersonell.

Comaround tror på kraftig vekst i dette markedet. Antall brukere doblet seg i fjor fra 300.000 til 600.000 brukere. Strand tror på samme volumvekst i år.

– Nå ligger Comaround på et nullresultat, men prognosene for neste år ser meget bra ut, sier Strand som peker på at det er volum framover som vil gi klingende mynt.

Til toppen