JUSS OG SAMFUNN

Web-suksess for ski-VM

Fredag fikk Ski-VMs websted 1,5 millioner "hits". I løpet av helgen ble kapasiteten utvidet. Likevel merket mange av oss problemer når vi koplet oss til direktesendt lyd og bilde i formiddag.

Eirik Rossen
24. feb. 1997 - 16:00

Web-sidene for Ski-VM som NRK Interaktiv leverer i samarbeid med Interpost, gjør det mulig å følge VM-øvelsene i direktesendt lyd og bilde. Det kommer et nytt "tv-bilde" hvert tiende sekund, mens lyden fra kommentatorene overføres som jevn strøm. Men i formiddag fikk selv de med kjappeste internett-forbindelse beskjed om "net congestion", og lyden faset ut med ujevne mellomrom. Bildevinduet viste interessante glimt, men ofte var den helt svart.

– Det har vært vanvittig med trykk på serverne, forteller Sjur Kristiansen i NRK Interaktiv. – Før helga kjørte vi både lyd og bilde på samme maskin. Pågangen var altfor stor til at den ene maskinen kunne greie oppgavene. I formiddag kjørte vi lyd og bilde på hver sin maskin, men selv dét var ikke bra nok. Kveldssendingene har gått mye bedre, da har det ikke vært så mange på linjene. Når den fungerer, er tjenesten helt ypperlig. Men vi er nødt til å flytte den slik at den får større båndbredde og større kapasitet, sier han.

Kristiansen er server-administrator og utvikler i NRK Interaktiv. Internett er et opplagt satsningsområde for rikskringkasteren, om ikke annet så for å gjøre norsk radio og tv med distriktssendinger og det hele, tilgjengelige for alle – både nordmenn og andre – uavhengig av hvor de har internett-tilknytningen sin.

– Vi er veldig giret på å utvide internett-tjenestene, men straks du nevner internett kommer du oppe i masse diskusjoner rundt opphavsrett og liknende. Derfor er det mange juridiske problemstillinger som må løses før vi virkelig kan gå ut. Vi ser på flere tekniske løsninger, både av typen bilde hvert tiende sekund, og med konstant videostrøm.

– Jeg kan gi deg noen råe, uoffisielle tall, forteller markedssjef Sture Edvardsen i Interpost. – I forrige uke hadde vi totalt tre millioner hits på hele Interpost. På VM-sidene hadde vi fredag, da vi kjørte den første direktesendingen, en "all time high" på rundt 1,5 millioner hits. Det er utrolig stor interesse for det vi gjør i samarbeid med NRK. Blant annet ser vi at mange i utlandet følger hele NRKs VM-sending på våre internett-sider.

Edvardsen er svært glad for den enorme responsen på VM-sendingene på web, og for at den er blitt så mye større enn forventet. Interpost og NRK arbeider for at de mange som ønsker tilbudet ikke skal oppleve flere skuffelser.

– Vi setter nå opp en forbindelse med to ekstra megabiter per sekund. Vi er veldig stolte av å levere dette. Vi skal ikke hvile på våre laurbær.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.