Web-Toppen: Ukentlig dekning i rakettfart oppover

Statistikken fra Norsk Gallups undersøkelse Web-Toppen viser at den ukentlige dekningen for norske nettsteder klatrer stadig høyere. Den ukentlige dekningen for de ti største nettstedene øker med 31 prosent i fjerde kvartal 1999.

Også når det gjelder den ukentlige dekningen for de 34 norske nettstedene som deltar i Web-Toppen som Norsk Gallup Institutt utarbeider hvert kvartal, er det en soleklar oppadgående tendens.

Hele 29 av de 34 nettstedene får flere ukentlige lesere fra tredje til fjerde kvartal, og de ti største nettstedene øker gjennomsnittlig med 31 prosent, viser statistikken for fjerde kvartal 1999.

Les:


Den store vinneren er Startsiden.no, som opplever en vekst på hele 170.000 ukentlige lesere, men også konkurrenten SOL (Scandinavia Online) er i siget og øker med 110.000 ukentlige lesere.

Kun nettstedet SOL Børs opplever en tilbakegang, om enn en marginal sådan.

Gallups WEB-topp Antall ukentlige lesere
4. kvartal 1999 3. kvartal 1999 Endring i tusen
INTERNASJONALE TJENESTER
AltaVista.com 626.000 528.000 98.000
Yahoo! 515.000 380.000 135.000
ALLMENNE NYHETSTJENESTER
VG Nett 541.000 450.000 91.000
Nettavisen 438.000 336.000 102.000
Dagbladet:på nettet 449.000 349.000 100.000
Aftenposten 268.000 227.000 41.000
TV2.no 246.000 167.000 79.000
NRK.no 123.000 95.000 28.000
Dagens Næringsliv 126.000 105.000 21.000
Bergensavisen 42.000 35.000 7.000
Bergens Tidende 38.000 36.000 2.000
Stavanger Aftenblad 42.000 26.000 16.000
Adresseavisen 30.000 17.000 13.000
Fædrelandsvennen 13.000 10.000 3.000
PORTALER
SOL 621.000 511.000 110.000
msn.no 159.000 - -
Startsiden.no 534.000 364.000 170.000
Nettguiden 64.000 63.000 1.000
FAGAVISER PÅ NETT
DinSide 164.000 113.000 51.000
Internettavisen digi.no 120.000 85.000 35.000
IT-avisen 88.000 56.000 32.000
PCWorld 69.000 74.000 5.000
Hegnar Online 60.000 51.000 9.000
NettMagasinet.no 26.000 24.000 2.000
ANDRE TJENESTER
Finn.no 121.000 95.000 26.000
Gule Sider 114.000 69.000 45.000
Bilguiden.no 96.000 86.000 10.000
Eiendomsnett.no 83.000 66.000 17.000
SOL Børs 78.000 79.000 - 1.000
Jobline 68.000 - -
StepStone (tidl. JobShop) 66.000 63.000 3.000
Auksjons.net 51.000 43.000 8.000
Organizer.net* 26.000 - -
Ebud.no 20.000 13.000 7.000

* Redusert feltarbeidsperiode.

Norsk Gallup har innhentet tall til Web-Toppen i forbindelse med Forbruker og Media-undersøkelsen. For fjerde kvartal 1999 (uke 40 til 49) er det foretatt 7.787 intervjuer. Feilmarginen er på +/- 1,1 prosent. Kilde: Norsk Gallup Institutt.

Nye oppføringer for dette kvartalet: portalen msn.no, jobbsøkertjenesten Jobline og e-posttjenesten Organizer.net.

Til toppen