WebCom: Prises til 7 millioner

WebCom har gjennomført en rettet emisjon mot Cosima på 2 millioner kroner, som innebærer at Cosima sitter med 28 prosent av aksjene i WebCom. Ser man bort fra en opsjon på ytterligere 23 prosent av aksjene som Cosima fikk med på kjøpet, prises WebCom til 7 millioner kroner etter emisjonen.

- Det er ikke til å legge skjul på at prisingen trolig hadde vært langt høyere dersom det hadde vært en finansiell eier. Cosima blir en svært viktig strategisk partner, sier markedssjef og gründer i WebCom, Rune Semundseth, til digi.no.

Semundseth har selv bidratt med 200.000 kroner til etableringen av WebCom, som står bak utviklingen av intranettløsningen WebOffice. Dersom Cosima vil benytte seg av sin opsjon til høsten, vil Semundseth sitte igjen med rundt 500.000 kroner i tillegg til en eierandel på 13 prosent.

- Dette er jo ikke mye penger, men jeg får vel endelig råd til å kjøpe meg en leilighet, sier Semundseth, som regner med at samarbeidet med WebCom vil bli svært fruktbart for selskapet.

- Samarbeidet med Cosima gir oss tilgang til en rekke større kunder, blant annet Forsvaret og Hydro, opplyser Semundseth, som hittil ikke har hatt den store salgssuksessen med sitt intranettprodukt. I 1997 landet salget av løsingen på mellom 300.000 og 350.000 kroner, hvilket utgjør bare en brøkdel av den totale omsetningen som i hovedsak kom fra konsulentoppdrag.

I 1998 er imidlertid ambisjonsnivået høyere; Semundseth har lagt opp til et budsjett for produktet på 1,6 millioner. Blant annet har WebCom inngått et samarbeid med Telias partnere i Norge. Blant disse er Cinet som håper å inngå en avtale med NKL. Går avtalen i boks, kan det gi WebCom opptil 500.000 kroner i kassa.

- Jeg tror det blir lettere å selge intranettløsninger i 1998. I 1997 tok kjøpsprosessen ofte mellom tre og seks måneder - mens det virker som om denne nå er redusert til mellom en og to måneder, avslutter Semundseth.

Til toppen