Wenche Steen satser på magasin og TV

Den tidligere Playboy-redaktøren Wenche Steen utvider sitt kvinnekonsept Femme.no til TV-skjermen og papir. Det innebærer starten på en satsing i Skandinavia.

Som de alle fleste aktører på Internett lider også Femme.no under manglende annonseinntekter. Nylig foretok Femme en emisjon, hvor blant annet den kjente finansmannen Dagfinn Sundal var med på investeringsrunden.

Inntektene har fra måned til måned ligget på under én tredel av kostnadene, men ansvarlig utgiver Wenche Steen vil ikke oppgi hvor mye de har fått inn av frisk kapital for å hjelpe kvinnetjenesten i tiden som kommer.

Steen var tidligere med å starte magasinet Mann (eies i dag av Hjemmet Mortensen) og en norsk utgave av Playboy (lagt ned). Nå vil hun utvide sitt internettkonsept til å gjelde digital-TV og papirmagasin.

- Vi vil bygge brandet vårt videre og satser på ulike distribusjonsformer. Femme er jo et internasjonalt varemerke, og vi har gjort en avtale med MTG (svensk mediehus - red.anm.) om kjøp av domene på digital-TV. Det tar tid å bygge et brand, og vi vil være tidlig ute i Norge, Sverige og Danmark, sier hun.

Femme.no beregner at de har rundt 50.000 unike brukere i måneden.

Ved å kjøpe et domene på digital-TV vil Femme få spredt innholdet til TV-skjermen, først og fremst på TV3 Norge, men også på andre TV-kanaler som MTG sender på Viasats digitale plattform, som Viasat Plus og 3+.

Ifølge Steen får de ikke betalt for innholdet; det dreier seg først og fremst om distribusjon og markedsføring av merkenavnet.

- På digital-TV får du se stoffet vårt på samme måte som på Internett. Med en åpningssiden fra Wella for eksempel, kan du få opp en pop-up til en Wella-konkurranse som du kan lese mer om på Femmes forside, sier hun og kommer dermed til å være en del av Viasats satsing på interaktiv TV.

Femme vil splitte eventuelle reklameinntekter med TV-kanalen de samarbeider med. Det er imidlertid på papir at omfanget av inntektene kan vokse mye med utvidelse av kvinnekonseptet. I tillegg blir kostnadene naturlig nok større, med trykk på papir og distribusjon.

Hun har imidlertid foreløpig ikke noe stort ukebladforlag eller mediehus i ryggen når hun nå igjen hover seg ut i bladbransjen med et glossy magasin:

- Narvesen holder i massevis når det gjelder distribusjon av nisjeblader. Mann ble jo en suksess, med et snittsalg på 21.000 blader gjennom Narvesen, sier den tidligere redaktøren av mannebladet.

Første utgave av magasinet Femme skal etter planen være i butikkene 27. november. Til neste år planlegger Steen fire nummer av magasinet som hun satser på skal hjelpe norske kvinner i jobb, på fritiden, i samlivet og i sexlivet, med andre ord et tradisjonelt kvinnemagasin.

- Vi har hatt et magasin som Cosmopolitan litt i tankene når vi har laget Femme-magasin på nettet. Det er veldig spennende med one-to-one kommunikasjon og hvordan løse lesernes problemer, sier hun og forteller at hun via magasinet vil prøve å nå andre målgrupper og by på mer featureartikler enn det Femme gjør på nettet.

Hun har imidlertid ikke gitt opp webutgaven:

- Vi er absolutt fortsatt et nettmagasin og vil bruke Internett for hva det er verdt. Vi kan tilpasse produktet til kunden i stor grad og for eksempel måle atferd ett år tilbake. Det er utrolig viktig for oss å få respons på hva vi gjør, sier hun.

Til toppen